139066

دو سناریو برای سنگ‌آهن ۱۰۰ دلاری

دنیای معدن - سنگ‌آهن طی یک هفته گذشته با رشد ۵‌درصدی توانست گوی سبقت روند صعودی را از سایر کالاهای پایه برباید و به این ترتیب در آخرین روز معاملاتی خود قیمت ۱۰۳ دلار در هر تن را به ثبت برساند.

به گزارش دنیای معدن، به این ترتیب قیمت سنگ‌آهن ۶۲ درصد در یک ماه گذشته ۱۱ درصد و طی یک سال اخیر بیش از ۵۲ درصد رشد کرده و اکنون به بالاترین رقم در ۵ سال اخیر رسیده است. در گزارش‌های پیشین اشاره کردیم که شکست سد باطله معدن واله و هشدارهای این معدن برای در خطر بودن یک سد دیگر و از طرفی مشکلات حمل‌ونقل‌ دریایی در بنادر استرالیا و در نتیجه نگرانی از کاهش عرضه سنگ‌آهن در بازار از مهم‌ترین‌ عوامل فزاینده قیمت هستند این در حالی است که نگرانی‌ها از جنگ دوجانبه تجاری چین و آمریکا بخشی از قدرت صعودی بازار سنگ‌آهن را کاهش داده است وگرنه ممکن بود قیمت خیلی بالاتر از ارقام کنونی آن ثبت شود.

در این رابطه اکنون دو نگاه وجود دارد؛ نگاهی که معتقد است قیمت‌ها به روند کنونی خود ادامه می‌دهند و نگاهی که فولادسازان ارائه می‌کنند و معتقدند قیمت‌ها پایدار نخواهند بود.یک مقام ارشد برزیلی در این رابطه به بلومبرگ گفته است که تولید سنگ‌آهن توسط این کشور در سال جاری احتمالا در حدود ۱۰ درصد کاهش می‌یابد اما چشم‌انداز ۲۰۲۰ برای این محصول هنوز مشخص نیست. در این بین تحلیلگران می‌گویند درست است که عرضه‌ها کاهش یافته اما به دلیل رشد بیش از حد قیمت‌ها معدنداران در نهایت سود کرده‌اند. به‌عنوان مثال ارزش بازاری فورتسکیو بیش از دو برابر شده و سایر معادن نیز کم و بیش شرایط مشابهی دارند مثلا بی اچ پی بیلتون یا ریوتینتو از این قاعده کلی در بازار سهام معدنی‌ها تبعیت کرده‌اند.

این در حالی است که پیش از این مراکز معتبر از جمله سیتی گروپ، بارکلیز و کلارکسون پلاتو همگی پیش بینی کرده بودند که قیمت سنگ‌آهن امسال سه رقمی خواهد شد و همین‌طور هم شد.از سوی دیگر موجودی بنادر هم در چین کاهش یافته به‌طوری‌که بر‌اساس گزارشی از NZ Capital Securities Ltd موجودی در بخش‌های بندری چین به پایین ترین حد از سال ۲۰۱۷ رسیده است. با این حال برخی مراکز اعلام کرده‌اند ممکن است امسال وضعیت معکوس شود و در نیمه دوم امسال عرضه‌ها افزایش یابد. هکتور فورستر، مسوول بخش بازارهای پایه در S&P Global Platts، در این ارتباط به MarketWatch گفت: قیمت سنگ‌آهن سنگین علاوه بر مشکلات معدنی از سمت رشد تولید فولاد در چین تقویت می‌شود.به گفته وی تولید فولاد در چین در سال جاری به سرعت در حال رشد است و تحلیلگران صنعت انتظار دارند که چین با روندی که در پیش گرفته به راحتی بتواند سنگ‌آهن را همچنان در نیمه دوم سال نیز بالا نگه دارد. در این میان اما همبستگی بین دلار استرالیا و قیمت‌های سنگ‌آهن موضوع مهمی است. از آنجا که اقتصاد استرالیا به چین نزدیک است، جنگ تجاری فعلی بین آمریکا و چین و افزایش تنش‌ها علاوه بر چین وضعیت سرمایه‌گذاری‌ها را در استرالیا تحت تاثیر قرار می‌دهد.

نگاه مخالف فولادی‌ها

در این میان اما دیدگاه فولادی‌ها هم از اهمیت بالایی برخوردار است. فولادی‌ها معتقدند این رشد قیمت ناپایدار خواهد بود و در آینده نزدیک قیمت‌ها نزولی خواهند شد. انجمن آهن و فولاد چین در این رابطه می‌گوید تقاضا آن‌طور که برخی اعلام می‌کنند در چین بالا نیست، بنابراین با فروکش کردن جو کنونی قیمت‌ها بار دیگر روند کاهشی به خود خواهند گرفت. بررسی‌های رویترز نشان می‌دهد این پیش‌بینی با پیش‌بینی مراکزی مانند گلدمن ساکس سازگار است که معتقد است این میزان رشد قیمت در بلندمدت پایدار نخواهد بود. دبیر کل انجمن آهن و فولاد چین می‌گوید نباید اجازه دهیم نوسانات قیمتی کوتاه مدت ما را از تحلیل‌های واقع بینانه منحرف کند.

وی با طرح این سوال که چطور ممکن است این روند پایدار باشد درحالی‌که واقعیت‌های بازار فولاد چیز دیگری را نشان می‌دهد می‌گوید رشد مصرف فولاد چین در سال ۲۰۱۵ رقمی معادل ۴/ ۵ درصد بوده اما انتظار می‌رود این رقم امسال به ۴ درصد برسد، زیرا رشد اقتصادی کاهش یافته است. فولاد سازان معتقدند درست است که رئیس‌جمهور چین تلاش می‌کند تا با تعریف پروژه‌های زیربنایی رشد اقتصادی را افزایش دهد اما هنوز این مهم اتفاق نیفتاده است هرچند روند نزولی آن تاحدی کنترل شده است، بنابراین با توجه به واقعیت‌های آماری تولید فولاد نمی‌تواند یک رشد جهشی را تجربه کند.

چین حدود دو سوم سنگ‌آهن حمل‌شده از طریق دریا را خریداری می‌کند و حدود ۵۰درصد تولید جهانی فولاد را تامین می‌کند، بنابراین تحولات آن برای این بازار بسیار اساسی است. دبیر انجمن آهن و فولاد در ادامه با اشاره به کاهش مصرف فولاد در چین اعلام کرد اصلا بعید نیست تا پایان سال در حدود ۴۰ تا ۵۰ دلار در هر تن قیمت سنگ‌آهن کاهش یابد. از طرفی در سال‌های اخیر با افت شدید قیمت نفت حاشیه‌های سود معدنکاران با رشد قابل توجهی روبه‌رو‌ شده است، اما الان قیمت نفت افزایش یافته و هزینه‌های حمل نیز به تبع آن افزایش یافته است. این علاوه بر رشد سایر هزینه‌ها از جمله هزینه‌های کارگری بر‌اساس قراردادهای جدید است که معدن‌داران را درگیر خود کرده است. بنابراین باید گفت احتمال اینکه حاشیه سود معادن بار دیگر روند کاهشی به خود بگیرد وجود دارد و اصولا روندهای تاریخی نشان می‌دهد سوددهی سهام شرکت‌ها در یک دوره بلندمدت همیشه پایدار نیست و نوسانات در کمین این بازارها هستند به خصوص اینکه با قیمت ۱۰۳ دلار در هر تن اکنون سوددهی این صنعت بیش از همه صنایع رقم خورده است بنابراین می‌توان گفت دوره نزولی در راه است. این موضوع زمانی اهمیت بیشتری به خود می‌گیرد که بدانیم قیمت سنگ‌آهن از سال ۲۰۱۶ تاکنون هیچ گاه مطلقا پایدار نبوده و بارها دچار نوسان شده است و عرضه این محصول یا تغییرات تولید فولاد و... همگی روی آن اثرگذار خواهند بود. در این بین اما برخی تحلیل‌ها از نبود سنگ‌آهن ایران در بازارهای جهانی به‌عنوان عاملی برای تشدید وضعیت بحرانی در این بازار حکایت دارند اما واقعیت آن است که این عامل به دلیل سطح پایین عرضه سنگ‌آهن در بازارهای جهانی تاثیر جدی بر موجودی و قیمت این محصول در بازارهای جهانی ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید