138142

مهاجرت معکوس فرایند توسعه معادن در ریگان

دنیای معدن - توسعه معادن در شهرستان های کمتر برخوردار استان کرمان از جمله ریگان در شرق استان علاوه بر توسعه پایدار، معیارهای اجتماعی این شهرستان ها را ارتقا بخشیده و زمینه ساز مهاجرت معکوس شده است.

به گزارش دنیای معدن، صنعت و معدن به عنوان 2عضو جدایی ناپذیر در توسعه پایدار هستند که ورود صنعت به هر منطقه ای شاخصه های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی را دگرگون می کند.
استان پهناور کرمان به عنوان بهشت معادن ایران است که بنا به اذعان کارشناسان این حوزه طی سال های اخیر با ورود بنگاه های اقتصادی و صنایع معادن بزرگ و کوچک پیشرفت مطلوبی در تمامی شاخصه ها داشته است.
شهرستان ریگان با 90هزار نفر جمعیت و 300 روستا در 285کیلومتری شرق کرمان قرار دارد که خشکسالی های پی در پی این شهرستان طی سال های اخیر، سبب معضلات اجتماعی بسیاری از جمله مهاجرت اهالی این مناطق به حاشیه شهرها شده و این در حالیست که در منطقه معادن غنی وجود دارد و نیاز به استخراج دارند، معادنی که وجودشان سبب می شود تا شهرستان کویری ریگان در همه زمینه ها توسعه یابد.
** سرمایه گذاری 200 میلیارد تومانی در معدن مس ریگان
مدیرعامل معدن مس زفتک شهرستان ریگان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از سرمایه گذاری 200 میلیارد تومانی یک سرمایه گذار در این معدن خبر داد و گفت : اکتشافات فاز اولیه معدن مس زفتک ریگان 20 تا 25 درصد پیشرفت داشته و تا پایان سالجاری مراحل اکتشافات به پایان می رسد.
محمد شبانکاره افزود : پیش بینی شده که احداث کارخانه لیچینگ 10 هزار تنی از ابتدای سال آینده به بهره برداری برسد که استخراج آن همزمان با راه اندازی این کارخانه انجام می شود.
وی تصریح کرد: کارخانه اصلی 200 هزار تنی مس نیز بعد از کارخانه اولیه احداث می شود.
** اشتغال 500 نفر در معدن مس زفتک ریگان
مدیر عامل معدن مس زفتک شهرستان ریگان از وجود پیشرفته ترین تکنولوژی فرآوری مس دنیا در این شهرستان خبر داد و یادآور شد: با استخراج این معدن، 500 نفر مشغول به کار می شوند.
وی بین داشت: به صورت رسمی استخراج معدن مس زفتک ریگان اوایل سال آینده در این شهرستان آغاز می شود.
سرمایه گذار معدن مس زفتک ریگان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: برای فاز نخست استخراج معدن مس زفتک ریگان 10میلیارد تومان پیشنهاد شده که مراحل استخراج آن در حال انجام است.
علیرضا معبودی افزود: با توجه به اینکه منطقه دارای مس غنی است، می تواند نقش موثری در اشتغال منطقه ایجاد کند.
**منطقه زفتک ریگان دارای معادن بسیار غنی است
نماینده مردم شهرستان های شرقی استان در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: منطقه زفتک شهرستان ریگان دارای معادن بسیار غنی است که شرکت صنعتی، معدنی در آن مشغول فعالیت است.
حبیب الله نیکزادی پناه به مطالعات و اکتشافات این معدن در این شهرستان اشاره کرد و افزود: با راه اندازی این معدن شاهد قدم های موثری در زمینه اشتغال زایی و وضعیت اقتصادی در این منطقه خواهیم بود.
وی تصریح کرد: با وجود معادن غنی در این مناطق اما به دلیل استخراج نشدن آن ها، منطقه فقیری است و تاکنون از این معادن بهره برداری انجام نگرفته است.
**معدن مس زفتک ریگان وضعیت بسیار مطلوبی دارد
فرماندار شهرستان ریگان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت : خشکسالی های پی در پی در این شهرستان سبب مهاجرت اهالی این مناطق به حاشیه شهر ها شده که با راه اندازی این معدن، شاهد بازگشت دوباره مردم به مناطق کوهستانی خواهیم بود.
امین باقری با اعلام اینکه معدن مس زفتک ریگان وضعیت بسیار مطلوبی دارد، افزود: در حال حاضر در این معدن 60 نفر مشغول به کار هستند.
وی تصریح کرد: در شهرستان ریگان معادن غنی وجود دارد که نیاز به استخراج دارند تا بدین ترتیب شهرستان کویری ریگان در زمینه اقتصادی پیشرفت کند.
با راه اندازی معدن مس زفتک شهرستان ریگان به طور قطع شاهد بازگشت دوباره مردم به مناطق کوهستانی خواهیم بود.
منطقه زفتک در فاصله 72 کیلومتری مرکز شهرستان ریگان وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید