136423

ذخیره ۵۴ میلیون تن منیزیم در دریاچه نمک قم

دنیای معدن -ئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم از شناسایی ۵ نوع فلز در دریاچه نمک قم خبر داد و گفت: تاکنون بیش از ۵۴ میلیون تن ذخیره منیزیم در دریاچه شناسایی شده است.

به گزارش دنیای معدن، محمود سیجانی شامگاه شنبه در سومین جلسه شورای معادن استان قم در تالار امام جواد(ع) استانداری قم برگزار شد، گفت: طبق مصوبات اخیر وزارتخانه درصدد هستیم معادنی را که حقوق دولتی را رعایت نمی کنند و فعالیت غیرقانونی و یا راکد دارند را محدود کنیم.

وی با تأکید بر اینکه نباید به معدن کاران کم کار و غیر مجاز اجازه شرکت در مزایده ها را بدهیم، گفت: فاز اول دور جدید مطالعات دریاچه نمک با حضور یک پیمانکار جدید به پایان رسیده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم با اشاره به اینکه تاکنون از دریاچه نمک استحصال منیزیم برای استفاده صنایع فولاد انجام شده است، گفت: متأسفانه مطالعاتی که قبلاً صورت گرفته به صورت پراکنده بوده و نیاز به راستی آزمایی دارد.

وی با اعلام اینکه در مطالعات جدید از مشاوره های شرکت های معتبر خارجی استفاده شده است، اظهار کرد: در این مطالعات به مسائلی مانند پمپاژ، آبدهی، میزان شورابه، نوع زمین و... پرداخته شده است.

تأمین تجهیزات فنی درگیر نوسان ارزی

سیجانی با بیان اینکه طبق مطالعات فاز اول دسترسی به شورابه ها و امکان استحصال وجود دارد، گفت: در این مطالعات معلوم شده است که دریاچه نمک به غیر از ۵۴ میلیون تن منیزیم دارای ۴ نوع فلز معدنی قابل استحصال دیگر است.

وی با اشاره به اینکه تکمیل مطالعات فازهای دوم و سوم نیاز به سرمایه گذاری های سنگین دارد، گفت: متأسفانه نوسان ارزی و تحریم ها تأثیر مستقیمی در مطالعات تکمیلی طرح دارد که باید با مدیریت استان برطرف شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم از حفاری ۳۰۰ کیلومتر جاده در داخل دریاچه خبر داد و گفت: بیش از ۶ هزار میلیارد مکعب شورابه در داخل دریاچه ذخیره شده است.

وی حجم سرمایه گذاری در تولید و استحصال ۵ نوع فلز یافت شده را بیش از ۲۰۰ میلیون یورو ارزیابی کرد و گفت: به نظر می رسد بهره برداری از ظرفیت کامل دریاچه نمک تا سال ۱۴۰۲ امکان پذیر باشد.

دیدگاهتان را بنویسید