136408

قطار رشد اقتصادی جهان از ریل خارج می‌شود؟

دنیای معدن -با پیروزی دونالد ترامپ در پنجاه و هشتمین انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده امریکا در سال ۱۳۹۵خورشیدی(۲۰۱۶ میلادی) بازار فلزات گرم شد و سرمایه‌گذاران این بازار از طرفداری او از کسب و کارهای امریکا بسیار خرسند بودند اما حالا پس از گذشت حدود یک سال و نیم از ورود ترامپ به کاخ سفید، مس و دیگر فلزات اساسی از سیاست‌های او در تنگنا قرار گرفته‌اند؛

تنگنایی که برآمده از جنگ تجاری امریکا و چین است و باعث شده قطار رشد اقتصادی جهان به‌تدریج از خط خارج شود.
این در حالی است که انتظار می‌رود بخش‌هایی مانند عرضه و تقاضا به ویژه درباره مس بر آنچه جنگ تجاری بر بازارها تحمیل می‌کند، غلبه کند.


بازگشت مس به پیش از ترامپ
به نقل از بلومبرگ، بهای مس به قیمتی که یک سال پیش داشت، سقوط کرده و اوج خود در ماه گذشته میلادی ۱۶درصد کاهش پیدا کرده است. کاهش قیمت، تنها دامن مس را نگرفته و همه فلزات اساسی، دو هفته گذشته را با ضرر سپری کردند.
این ضرر برآمده از تعرفه‌هایی بود که بر واردات کالاهای امریکایی به ارزش ۲۰۰ میلیون دلار اعمال شد و سهام شرکت‌های معدنی نیز از این اتفاق تاثیر پذیرفت. برای مثال سهام شرکت گلنکور در سوئیس و کازمینرالز در قزاقستان ۴ درصد افت کرد. حتی طلا که یک دارایی به شمار می‌آید، به دلیل احساس خطر نسبت به معامله فلز زرد، افت بها را تجربه کرد که به رشد ارزش دلار منجر شد.
سیمون گامبرینی، اقتصاددان فعال حوزه کامودیتی‌ها در موسسه انگلیسی کپتال‌اکونومیکز در این باره می‌گوید: افزایش نرخ مس پس از ورود ترامپ به کاخ سفید، به این دلیل بود که او وعده نوسازی اساسی را در زیرساخت‌ها داده بود، در حالی که این وعده عملی نشد.


سایر فلزات اساسی در مسیر مس
سی‌ان‌ان نیز در گزارشی در این زمینه، کاهش بهای فلزات اساسی را در چند هفته گذشته که متاثر از جنگ تجاری چین و امریکاست تایید می‌کند و در این باره می‌نویسد: از ابتدای امسال میلادی تاکنون که بیش از ۶ ماه از آن سپری شده، سنگ آهن و دیگر فلزات اساسی ۱۱ درصد افت نرخ را تجربه کردند.
«روی» نیمه نخست امسال میلادی را بدون کاهش نرخ سپری کرد و شاخص فلزات صنعتی بلومبرگ همانند آلومینیوم و نیکل در روز چهارشنبه ۲۰ تیر(۱۱ ژوئیه) در پایین‌ترین نرخ خود از مرداد ۱۳۹۶(اوت ۲۰۱۷) بسته شد.


نیاز بازار، عامل اساسی تغییرات
پرویز امانیان، تحلیلگر بازار فلزات پایه در گفت‌وگو با صمت عرضه و تقاضا را نسبت به هر عامل دیگری موثرتر می‌داند و در این باره توضیح می‌دهد: از زمانی که ترامپ رئیس‌جمهوری امریکا شد روند صعودی نرخ مس شروع شد زیرا ترامپ در شعارهای انتخاباتی خود وعده نوسازی زیرساخت‌ها و فعال‌سازی صنایع غیر فعال را داده بود.
خوش‌بینی برآمده از این وعده به صورت مقطعی در یک سال و نیم پیش نرخ فلزات اساسی را تقویت کرد. در همین حال چندی پس از آغاز ریاست جمهوری ترامپ و در سال ۲۰۱۷میلادی(۱۳۹۶خورشیدی) در دو معدن بزرگ مس جهان از جمله معدن اسکوندیدا در شیلی اعتراض‌ کارگری اتفاق افتاد و اوایل سال ۲۰۱۷ میلادی(فصل آخر سال ۱۳۹۵) این معدن به مدت یک ماه تعطیل شد.
گراسبرگ دیگر معدن بزرگ جهان که سومین معدن بزرگ تولیدکننده مس به شمار می‌آید به این دلیل که رئیس‌جمهوری اندونزی با خام‌فروشی مخالف بود با شرکت امریکایی فریپورت مک‌موران که بهره‌بردار آن است، دچار کشمکش شد.
در نتیجه این چالش‌ها در سال گذشته میلادی، نرخ مس رشد چشمگیری را تجربه کرد و از آنجا که مس را به عنوان پیشانی فلزات می‌شناسیم، تغییر نرخ این فلز، بهای سایر فلزات را نیز از خود متاثر کرد و در نهایت به رشد چشمگیری منجر شد.
وی ادامه داد: این روند تا پایان سال گذشته میلادی در دی۱۳۹۶ ادامه داشت اما با آغاز سال ۲۰۱۸میلادی کارشناسان دو نکته را گوشزد ‌کردند؛ یکی اینکه بسیاری از کشورهای صنعتی به ویژه چین در حال تولید خودروهای برقی هستند که مصرف مس زیادی را می‌طلبد و از سوی دیگر تنش‌ها در اسکوندیدا ادامه دارد. پس نرخ بالای ۷هزار دلار برای مس پیش‌بینی شد اما اکنون و در یک ماه گذشته در نیمه سال ۲۰۱۸میلادی و همزمان با وقوع جنگ تجاری امریکا و چین، نرخ مس به همان میزان دوره پیش از ریاست جمهوری ترامپ بازگشته است.
تاثیر جنگ تجاری بر کاهش نرخ مس از آنجا ناشی می‌شود که چین کشوری بزرگ و توانمند در عرصه صادرات و واردات است، در نتیجه در تولید برخی کالاها که مس هم در آنها مصرف می‌شود رتبه نخست را دارد.
در همین حال این کشور در ۳ماه دوم امسال میلادی، ضعیف‌ترین رشد اقتصادی و در ماه گذشته میلادی(ژوئن) ضعیف‌ترین رشد تولید را در ۲سال گذشته تجربه کرد و جنگ تجاری، اصلی‌ترین عامل تاثیرگذار بر این ضعف‌ها بود. کاهش تولیدات کارخانه‌ای در چین، این پیام را برای بخش‌های دیگر دارد که مس و کالاهای مشابه دیگر کمتر به چین وارد و مصرف می‌شود.
این تحلیلگر در ادامه به پیش‌بینی خود از آینده بازار پرداخت و در این باره گفت: با نگاهی دقیق‌تر به آنچه از گذشته شرح داده شد، می‌توان گفت در یک دهه پیش رو نیاز به مس در جهان به شدت افزایش پیدا می‌کند.
از سویی اگر تنش‌هایی که در معادن وجود دارد همچنان در سال‌های پیش رو ادامه پیدا کند، بر چالشی مانند جنگ تجاری اثرگذار خواهد بود. هر چند درحال‌حاضر به صورت کوتاه‌مدت و مقطعی، جنگ تجاری تاثیر خود را بر بازار گذاشته اما تاثیر نهایی آن در چند ماه آینده معلوم می‌شود و باید منتظر کنش و واکنش چین و امریکا بود.
در خوشبینانه‌ترین حالت در کوتاه‌مدت می‌توان برای مس نرخ بین ۶۲۰۰ تا ۶۵۰۰ دلار در تن را پیش‌بینی کرد اما نرخ مس را در میان‌مدت، حجم تقاضا و عرضه و پس از آن نتیجه کشمکش‌های چین و امریکا نشان می‌دهد.
بازارها به جنگ تجاری نگاه نمی‌کنند بلکه به نیازشان نگاه می‌کنند و نیاز بازار تعیین‌کننده اصلی نرخ حتی در جنگ تجاری است. اگر آمار تولید مس چین در ماه جاری و آینده میلادی نسبت به ماه گذشته میلادی بهبود پیدا کند می‌توان به ۳ ماه چهارم امسال میلادی نیز امیدوار بود.

دیدگاهتان را بنویسید