135346

انتقاد از ­آزاد شدن قیمت سازی عرضه کنندگان خصولتی فولاد

دنیای معدن -امیرحسین کاوه در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما با بیان اینکه بورس کالا محلی برای تلاقی عرضه کنندگان کالا و خریداران باهدف کشف قیمت عادلانه است، افزود: این مساله مهم تاکنون اتفاق نیفتاده و در بورس کالا قیمت های عادلانه کشف نمی شود ضمن اینکه ده ها کالای مهم به شکل انحصاری پذیرش شده است از این رو باید بورس کالا در جایگاه واقعی خود قرار گیرد.

وی با بیان اینکه عرضه کننده فولاد در بورس انحصاری است اضافه کرد: طبق قانون عرضه کننده در بورس نمی تواند انحصاری باشد اما هیئت مدیره بورس کالا به این ممنوعیت توجه نکرده اند چرا که شامل خودشان نیز می شود.
دبیر سندیکای لوله و پروفیل فولادی با اشاره به اینکه بورس کالا به عنوان داور بی طرف عمل نکرده است، ادامه داد: بورس کالا همزمان نقش بازیکن و داور را اجرا می کند. بسیاری از عرضه کنندگان بورس کالا یا خریدار انحصاری دارند یا فروشنده انحصاری هستند و همین موضوع باعث شده شاهد قیمت عادلانه نباشیم؛ و قیمت ها به شکل مجهول کشف شود.
کاوه گفت: در حالی که طبق قوانین بورس کالا، پذیرش کالاهایی که عرضه کننده یا تقاضاکننده انحصاری دارد، ممنوع است در بورس کالا این اتفاق نیفتاده که موجب شده صنایع تکمیلی پایین دستی بخش خصوصی به علت حاکمیت صنایع مادر خصولتی مواد اولیه خود را گران بخرند.

درخواست از بورس کالا برای انتشار آئین نامه مچینگ
دبیر سندیکای لوله و پروفیل فولادی گفت: هم اکنون 75 درصد از عرضه ورق نورد گرم با معاملات غیرقانونی ( مچینگ ) و تنها 25 درصد از طریق بورس انجام می شود در حالیکه ما معتقدیم همه عرضه این محصول باید در بورس باشد تا به صورت عادلانه کشف قیمت صورت گیرد.
کاوه افزود: عرضه انحصاری و ناکافی در بورس کالا موجب شده که از مهر تا بهمن امسال همواره تقاضا بیشتر از عرضه و قیمت ها از قیمت های جهانی بالاتر باشد اما بهمن امسال عرضه کنندگان فولاد با کارخانجات پایین دستی و همکاران ما تماس گرفتند اگر تقاضای خود را به بورس نبرید فولاد را به صورت آزاد دریافت خواهید کرد که همین امر موجب شد در بهمن امسال تقاضای فولاد در بورس کاهش یابد.
وی اضافه کرد: در دو سال گذشته، ورق فولادی 84 درصد افزایش قیمت داشت در حالیکه شاخص دلار در این مدت تنها 25 تا 28 درصد افزایش قیمت را تجربه کرده است که این موضوع موجب شده مواد اولیه گران به دست ما برسد ضمن اینکه مسئولان دولتی اظهار می دارند شما گران بخرید و گران هم بفروشید. آیا با چنین رویکردی می توان در بازار داخل و خارج رقابت کرد؟
دبیر سندیکای لوله و پروفیل فولادی گفت: معاملات بی قانون و بدون آئین نامه مدون در بورس موجب شد اتاق بازرگانی، صنایع، معدن و کشاورزی ایران صراحتا از بورس کالا درخواست کند تا آئین نامه آن را منتشر کند.
کاوه افزود: تضاد و تضارب منافع در هیئت مدیره بورس مشهود است ضمن اینکه نبود نظارت کافی موجب شده صدها میلیارد تومان معامله کالا براساس فاکتور مچینگ و با روش تحویل کالا در کارخانه صورت گیرد در حالیکه آیین نامه ای برای این روش عملکرد وجود ندارد.
وی اضافه کرد: برخی از معاملات مچینگ به عنوان معامله مازاد عرضه یاد می کنند اما کالایی که کمبود عرضه نیز داشته به عنوان مچینگ به بیرون فروخته شده است بدون اینکه مالیاتی را پرداخته باشند.
کاوه اضافه کرد: وزارت صنعت پس از آنکه اتاق تهران و تشکل های بخش خصوصی، به ویژه بنگاه های پایین دستی مصرف کننده فولاد، به نحوه قیمت گذاری وعرضه آن اعتراض کردند، ممنوعیت هرگونه افزایش قیمت فولاد راتا آخرخرداد اعلام کرد. همچنین مقرر شده با توجه به اهمیت محصولات فلزی و ضرورت مدیریت آرامش بازار، فولادسازان و تولید کنندگان محصولات فولادی دیدگاه های خود در مورد قیمت گذاری و شیوه عرضه فولاد در بورس کالا را به معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت منعکس کنند.

دیدگاهتان را بنویسید