132612

اغلب کارخانه های سرب، روی تعطیل شدند

دنیای معدن - حسینقلی گفت: از 450 هزار تن ظرفیت تولیدی فلز روی که در کارخانجات ذوب روی وجود دارد تنها 150 هزار تن تولید داشته باشیم و مابقی ظرفیت خالی است

حسن حسینقلی، رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های صنایع و معادن سرب و روی بیان داشت: وضعیت معدن و فرآوری مواد معدنی سرب و روی در این مدت نه تنها بهتر نشده، بلکه به جرأت می توان گفت شرایط به نسبت گذشته برای فعالان این حوزه سخت تر شده است.

وی افزود: از 5 سال پیش تاکنون، هم بهره های بانکی بیشتر شده و هم تورم هر چند پایین آمده اما با رکود همراه بوده است. به طور مثال بنده 5 سال پیش محصول را با 1000 دلار تولید کرده و 1500 دلار صادر می کردم اما امروز همان محصول را اگر با 2 هزار دلار تولید می کنم بازهم 1500 دلار صادر می کنم و این به معنای زیان برای منِ تولیدکننده است. بنابراین باید قیمت ارز متناسب با تورم داخلی منهای تورم خارجی افزایش یابد.

وی در ادامه افزود: باید از مسئولان پرسید که آیا تولیدکننده داخلی که مجبور است وام های با بهره 25 درصدی بگیرد توان رقابت با خارجی ها را دارد؟ مسلما خیر و بنابراین رفته رفته بازارهای هدف خود را به رقیبانش از جمله ترکیه و چین واگذار خواهد کرد.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های صنایع سرب و روی تصریح کرد: می توان به جرأت گفت که بستر لازم برای تولیدکننده فراهم نیست تا بتواند با آسودگی بیشتری به فعالیت خود بپردازد.

وی گفت: هر روز هم قانون جدیدی گذاشته می شود که کار را برای ما سخت تر می کند، از سوی دیگر هر جا هم که قانونی به نفع صنعتگران معدن است اجرایی و عملیاتی نمی شود، به طور مثال در قانون داریم که می توان از پروانه معدن به عنوان وثیقه در بانک استفاده کرد اما در عمل این اتفاق صورت نمی گیرد.

حسینقلی تصریح کرد: در این چند سال اخیر نه تنها اتفاق خوشایندی برای معدن نیفتاده است بلکه تمامی اتفاقات بر علیه تولید، فرآوری و صادرات بوده است.

رئیس کمیسیون سرب و روی خانه معدن اظهار داشت: تمامی این مشکلات موجب شده تا از 450 هزار تن ظرفیت تولیدی فلز روی که در کارخانجات ذوب روی وجود دارد تنها 150 هزار تن تولید داشته باشیم و مابقی ظرفیت خالی است زیرا مواد اولیه کافی نداریم.

وی عنوان کرد: بسیاری از واحدهای صنعت سرب و روی و همچنین سنگ آهن به دلیل سخت شدن شرایط تعطیل هستند، به طوری که می توان گفت تعداد زیادی از واحدها تعطیل بوده و یا با 20 تا 30 درصد ظرفیت خود تولید می کنند.

نائب رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق ایران در پایان خاطرنشان کرد: اوضاع نقل و انتقال پول هم بهبودی نداشته است، در گذشته با صرافی کار می کردیم اکنون نیز به همان منوال قبلی است زیرا هنوز سیستم ال سی راه نیفتاده است.

دیدگاهتان را بنویسید