132610

معادن، فرصتی که تهدید می کند

دنیای معدن - سرمایه گذارانی که شش هکتار مجوز می گیرند و 84 هکتار از مراتع را تخریب می کنند

در عصر اطلاعات و با وجود پیشرفت های روزافزون تکنولوژی، همچنان برای تولید محصولات مختلف، نیاز به موادمعدنی و منابع نهفته در زمین، امری اجتناب ناپذیر است. معدنکاری نیز مانند هر عمل توسعه ای، به محیط زیست آسیب هایی وارد می کند.
ایران با معادن غنی و متنوع از رتبه بالایی در جهان برخوردار است.
به گفته سرقینی معاون امور معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت در حال حاضر پنج هزار و ۵۰۰ معدن فعال در کشور داریم و به طور متوسط سالانه ۳۵۰میلیون تن موادمعدنی از آنها استخراج می شود که این میزان قادر است نیاز صنایع معدنی کشور را تأمین کند.
در استان قزوین هم، معدن بخش مهمی از صنعت را به خود اختصاص داده است.
به گفته پرزحمت رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین، معادن سهمی ۴۰درصدی از صنعت استان را به خود اختصاص داده اند. از 160 معدن فعال در استان، ۳۰ نوع ماده معدنی و سالانه حدود سه میلیون تن مواد معدنی استخراج می شود.
مهم ترین مواد استخراج شده در استان به ترتیب اولویت شامل سیلیس، آهک، خاک صنعتی، سنگ لاشه، سنگ تزئینی، شن و ماسه کوهی، روی، باریت و سرب فعال بوده که در زمینه تولید انواع شیشه و صنایع کاشی و سرامیک به کار می رود. در نتیجه استان قزوین در صنعت شیشه ، کاشی و سرامیک جزو سرآمدهای کشور به شمار می رود.
در حال حاضر سالانه یک میلیون و 800 هزار تن انواع شیشه در این استان تولید می شود. پرزحمت در این باره می گوید: استان قزوین با تأمین ۶۵ درصد از شیشه کل کشور رتبه ی نخست تولید شیشه را به خود اختصاص داده است.
از کارخانه های مطرح در حوزه شیشه می توان به کارخانه های شیشه لیا، شیشه فارسجین، شیشه قزوین، آبگینه و کارخانه شیشه فلوت قزوین اشاره کرد و در حوزه کاشی هم کارخانه های کاشی الوند و کاشی و سرامیک آپادانا سرام هستند که با تولید کاشی های باکیفیت و صادارات بالا توانسته اند برندی جهانی برای خود ثبت کنند.
علیرغم تمام مزایایی که ذکر شد، نباید از معضلات و مشکلات زیست محیطی معادن غافل شد. مشکلاتی نظیر جابه جایی لایه های خاک، تولید زه آب اسیدی، آلاینده های هوا، مواد سمی نظیر سیانور، آلودگی صوتی و باطله های معدنی دفع شده در رودخانه ها می توانند؛ زیان های جبران ناپذیری به محیط زیست وارد می کنند.
برای مثال منطقه حفاظت شده باشگل که روزگاری مقصد کوهنوردان و گردشگران بود حالا به جای صدای گوش نواز طبیعت ، صدای انفجار و ماشین آلات روح طبیعت را زخمی کرده است. تخریب محیط زیست مسئله ای است که فقط به معدن باشگل محدود نمی شود و در بیشتر معادن استان از قبیل قازان داغی و قرمزآباد دیده می شود.
اسماعیل محمدی از اهالی روستای باشگل هم که از وضیعت نامطلوب روستا ناراحت است می گوید: از مسئولان می خواهیم معدن اینجا را تعطیل کنند، چون طبیعت اینجاست، حیات وحش اینجاست. این دستگاه ها، این سروصداها، همه حیوانات را فراری داده است.

دیدگاهتان را بنویسید