141665

توانایی تولید ریل پر سرعت را داریم

دنیای معدن -شرکت ذوب آهن اصفهان، ریل برای قطارهای پرسرعت تا (سرعت ) 350 کیلومتر در ساعت را تولید می کند.مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان در همایش حمل ونقل ریلی و رونق تولید با اشاره به اینکه تولید ریل در شرکت ذوب آهن اصفهان بر مبنای میزان سفارش است، گفت:

در شرایط کنونی ماهانه تولید 10 هزار تن ریل در شرکت ذوب آهن اصفهان برنامه ریزی شده و امکان تولید 15 هزار تن ریل در ماه نیز وجود دارد.منصور یزدی زاده با نگاهی به وضعیت سفارش های این شرکت در ماه های اخیر افزود: تاکنون چند سفارش تولید ریل داشته ایم که شامل سفارش های 15، 10 و 9 هزار تن بوده است.او تصریح کرد: اگر روزی قطارهای با سرعت 350 کیلومتر در ساعت در کشور راه اندازی شود تولید محصولات برای این قطارها امکان پذیر است و به موضوع تولید ریل قطار برقی تهران- مشهد نیز ورود کردیم اما از آنجایی که چینی ها فاینانس این پروژه را به عهده دارند و در یک مرحله موضوع تامین ریل آن از سوی شرکت فاینانسور مطرح بوده، با این حال هر زمان که شرایط تامین ریل از سوی شرکت ذوب آهن فراهم شود اجرا خواهد شد.
مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان با تاکید بر اینکه تجهیزات ساخت ریل در این شرکت از آلمان وارد شده است، اظهار کرد: درحال حاضر با توجه به قیمت ارز؛ واردات برای کشور صرفه اقتصادی ندارد و در شرایط کنونی، تولید فولاد در شرکت ذوب آهن اصفهان ارزبری 25 درصدی دارد و بقیه محصول از طریق مواد اولیه داخلی تولید می شود.او افزود: در شرایط کنونی بستر تولید ریل در شرکت ذوب آهن اصفهان برای ریل 36 متری ایجاد شده و اگر روزی وزارت راه و شهرسازی اعلام کند که ریل 72 متری نیاز دارد شرکت ذوب آهن به تولید این نوع ریل ورود می کند و هم اکنون با نقاط جوش امکان تبدیل ریل 36متری به ریل 72 متری وجود دارد.او با تاکید بر اینکه امروز در بحث واردات موضوع قیمت مطرح نیست اظهار کرد: درحال حاضر امکان واردات ریل وجود ندارد، اما ما وقتی قرارداد تامین 9 هزار تن ریل با بخش خصوصی داریم نشان می دهد که قیمت های شرکت ذوب آهن اصفهان رقابتی است.وی همچنین تاکید کرد: با توجه به اینکه ذوب آهن اصفهان از سخت ترین استانداردهای روز دنیا EN13674 تبعیت می کند توانایی تولید ریل پر سرعت را دارد و اگر روزی سرعت خطوط ریلی ما افزایش پیدا کند نیز می توانیم تولید خود را با نیاز روز مطابقت دهیم.وی تصریح کرد: با توجه به نیاز ریلی در کشور و نقشه چشم انداز افق 1404 که در آن سالانه 25 هزار کیلومتر افزایش خطوط ریلی ترسیم شده است، ذوب آهن این آمادگی را دارد که نیاز داخل را تامین کند. وی اظهار کرد: درحال حاضر سالانه 10 هزار کیلومتر توسعه خطوط ریلی داریم که ذوب آهن آمادگی تامین آن را دارد.وی همچنین اظهار کرد: تاکنون ریل موردنیاز به صورت وارداتی تامین می شد، تغییر ساختار و خرید از داخل سختی های خود را دارد که امیدواریم با مساعدت مدیران وزارت راه این رویکرد تغییر کند کما اینکه این اتفاق افتاده و به تازگی قراردادهایی با وزارت راه وشهرسازی و همچنین شرکت زیر ساخت و مترو منعقد شده است.
خرید ریل ملی مشمول فاینانس داخلی شود
از سوی دیگر معاون وزیر راه و شهرسازی در همایش ملی صنایع ریلی و رونق تولید گفت: برای پروژه های ریلی داخلی نیز باید مانند فاینانس های خارجی تامین مالی انجام شود و این موضوع کمک می کند تا شرکت های داخلی بتوانند تمام نیاز داخلی را برآورده کنند. خیرالله خادمی با اشاره به اینکه درحال حاضر 90 درصد حمل ونقل کشور از طریق حمل جاده ای صورت می پذیرد، گفت: در شرایط کنونی حمل ونقل باید به سمت حمل ریلی تغییر کند، هرچند در برخی موارد ممکن است هزینه حمل ونقل ریلی بالاتر باشد. خیرالله خادمی با بیان اینکه تاکنون شرکت ها اعلام کرده بودند که می خواهند ریل تولید کنند، اما موفق نبودند و به همین دلیل ابتدا تولید ریل توسط شرکت ذوب آهن را باور نمی کردیم، عنوان کرد: این شرکت با برنده شدن یک مناقصه 13 هزار تنی برای راه اندازی خط تولید خود دلگرم شد و در نهایت با افتتاح خط تولید آنها محصول اولیه این شرکت در خط تولید بستان آباد به کار گرفته شده است. وی همچنین تصریح کرد: طی دو سال گذشته خطوط ریلی 900 کیلومتر افزایش پیدا کرده که طی آن 57 کیلومتر تونل و 17تا 18کیلومتر پل های عظیم ایجاد شده است. معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه برنامه ما این است که یک شاخه ریل از خارج وارد نکنیم، تصریح کرد: در شرایط کنونی پروژه ساخت راه آهن زاهدان-چابهار با مسیرهای فرعی آن که بیش از 700 کیلومتر و مسیر میانه حدود 170 کیلومتر است را در دست اجرا داریم. وی همچنین اظهار کرد: طی دو تا سه سال آتی قصد داریم هزار کیلومتر بر خطوط ریلی کشور بیفزاییم.

خادمی با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی در بخش تامین ریل مشکل تامین مالی وجود دارد، گفت: برای پروژه های ریلی داخلی نیز باید مانند فاینانس های خارجی تامین مالی انجام شود و این موضوع کمک می کند شرکت های داخلی بتوانند تمام نیاز داخلی را برآورده کنند. او افزود: نبود تامین مالی یکی از موانع ورود بخش خصوصی به تولید ریل در کشور است. وی همچنین اظهار کرد: در مجموعه وزارت راه تمایلی به واردات نیست و همه نظر بر این داریم که از طریق تولید، ریل مورد نیاز را تامین کنیم. در این همایش همچنین مدیرعامل قطار شهری تهران و حومه با تاکید بر اینکه بعد از افزایش قیمت بنزین، در تهران روزانه یک میلیون و 900 هزار نفر در شبکه متروی تهران جابه جا می شوند، افزود: درحال حاضر در بخش تجهیزات ثابت و ناوگان، وابستگی به خارج وجود دارد، اما در بخش ساختمانی در سال های گذشته پیشرفت خوبی رخ داده و کاملا متکی به داخل هستیم. او افزود:

در شرایط کنونی داخلی سازی بخشی از تجهیزات مترو صرفه اقتادی ندارد، با این حال امسال افزایش عمق ساخت داخل تجهیزات مترو آغاز شده و کارگروه هایی نیز تشکیل شده و بازدیدهایی از شرکت ها و تولیدکنندگانی که مدعی توان ساخت داخل هستند به عمل می آورند و در صورتی که توان تولید داشته باشند در وندور لیست شرکت متروی تهران (لیست مورد پذیرش) وارد می شوند. او با تاکید بر اینکه تفاهم نامه ای با شرکت ذوب آهن اصفهان امضا شده است، اظهار کرد: علاوه بر متروی تهران که قراردادی با شرکت ذوب آهن اصفهان منعقد کرده شرکت بهره برداری مترو تهران نیز قراردادی برای تامین 800 تنی ریل با این شرکت منعقد کرده است. مدیرعامل شرکت راه آهن کشور نیز در همایش ملی صنایع ریلی و رونق تولید با اشاره به اینکه شرایط امروز را با وضعیت کنونی باید قضاوت کرد، گفت: تولید ریل در کشور از سال های گذشته جزو اهداف بوده است. رسولی با بیان اینکه درحال حاضر هیچ گونه رکودی در واگن سازی ها در کشور وجود ندارد، افزود: تا پایان دی ماه 450 واگن در داخل کشور ساخته شده و رشد قابل ملاحظه ای نسبت به سال های گذشته داشته است. او با تاکید بر اینکه موضوع تولید و اشتغال از جمله موضوعاتی است که صحبت کردن درباره آنها سخت است، گفت: در موفقیت های امروز دنیا در کشورهای موفق موضوع تولید و سرمایه گذاری جایگاه ویژه ای دارد. او افزود: هر پروژه ای در راه آهن آماده شود منتظر نخواهیم ماند و نباید از هیچ فرصتی برای جوانان گذشت. رسولی تصریح کرد: دفتری در شرکت راه آهن برای همکاری با دانشگاه ها ایجاد شده و به زودی همکاری برای حل 127 مساله در راه آهن را با دانشگاه ها آغاز می کنیم که در این بخش 12کارگروه برای بررسی 12 موضوع ایجاد می شود.

دیدگاهتان را بنویسید