140104

نیاز 30 میلیون تنی صنایع داخلی به سنگ آهن تا 6 سال آینده

دنیای معدن - مدیرعامل هلدینگ گسترش صنایع و معادن ماهان گفت: فارغ از پهنه های معدنی جدید و معادن کوچک بر اساس پایش انجام شده، در سال 1404 برای تولید 55 میلیون تن فولاد، با کمبود 30 میلیون تنی سنگ آهن مواجه هستیم.

به گزارش دنیای معدن، صادق جاهدخطیبی امروز در اصفهان اظهار داشت: بر اساس مطالعات شرکت ملی فولاد در قالب طرح جامع فولاد که با همکاری شرکت بین المللی فولاد تکنیک انجام شد، مشخص شد فارغ از پهنه های معدنی جدید و معادن کوچک بر اساس پایش انجام شده در سال 1404 برای تولید 55 میلیون تن فولاد، با کمبود 30 میلیون تنی سنگ آهن مواجه هستیم.

مدیرعامل هلدینگ گسترش صنایع و معادن ماهان افزود: صدور مجوز تأسیس واحدهای فولادی از سوی وزارت صمت، بدون توجه به میزان ذخیره سنگ آهن و نداشتن آینده نگری در این زمینه مشکلات فراوانی را ایجاد کرده و کل زنجیره فولاد کشور خُسران آن را می بینند.

وی تصریح کرد: سنگ آهن مورد نیاز فولادسازان با سابقه که سال های گذشته در سخت ترین شرایط واحد تولیدی خود را حفظ کردند و اشتغالزایی داشتند امروز به ناچار تقسیم شده است.

خطیبی ادامه داد: یک کارخانه فولادی با اشتغالزایی حدود 15 هزار نفر مستقیم و حدود یک میلیون نفر غیرمستقیم درگیر است اما این آمار در بحث معدن 1000 نفر مستقیم و حدود 20 هزار نفر غیر مستقیم است که قابل قیاس نیست، همچنین در صنعت فولاد صنایع پایین دستی مانند ساختمان، لوازم خانگی، خودرو و ... نیز درگیر هستند لذا خام فروشی در ابعاد مختلف تأثیر منفی دارد؛ هماهنگی و مدیریت لازم در زنجیره فولاد به یک حلقه مفقوده تبدیل شده است.

مدیرعامل هلدینگ گسترش صنایع و معادن ماهان اظهار داشت: جایگاه ذوب آهن اصفهان جایگاه امروزی نیست، کارخانه ای که در آماج حملات دشمن بعثی و تحریم ها در کنار ساخت و راه اندازی این مجموعه عظیم صنایع دیگر مانند مبارکه، خراسان، یزد، خوزستان، قروه و ... را ساخت هم اکنون با بی مهری مواجه شد.

وی اضافه کرد: معادنی که بنیان این شرکت و برنامه تولیدش بر اساس آن نهاده شد با سیاست گذاری نادرست واگذار شدند و این مادر صنعت فولاد کشور با مشکل تأمین مواد اولیه روبه رو شده است.

خطیبی گفت: ذوب آهن اصفهان رسالت خود را به کشور ایفا کرد اما در حقش ظلم شد، شرکت های فولادی دیگر را ساخت و عایدات آن را دولت و بخش خصوصی برد اما خودش بهره ای نبرد.

مدیرعامل هلدینگ گسترش صنایع و معادن ماهان خاطرنشان کرد: دولت نباید اکتشافات و پهنه های جدید را مزایده عمومی کند، با توافق یک معدن را به ذوب آهن اختصاص دهد تا بتواند با ظرفیت کامل در این شرایط جنگ اقتصادی تولید داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید