139577

ارتقای رتبه شرکت ملی مس در بین شرکت‌های بزرگ کشور

دنیای معدن - مدیرعامل شرکت مس با اشاره به جایگاه کنونی شرکت مس در بازار سرمایه گفت: در پایان سال ۹۷ رتبه شرکت مس در بین ۵۰ شرکت فعال‌تر بورس از ۳۰ به ۳ ارتقا یافت که این رتبه بر اساس آخرین گزارش سازمان بورس برای سه‌ماهه نخست سال ۹۸ همچنان حفظ شده است.

به گزارش دنیای معدن، اردشیر سعدمحمدی در مجمع عمومی عادی سالانه شرکت ملی صنایع مس با بیان این‌ مطلب گفت: سال گذشته به بالاترین رکورد تولید کنسانتره مس به میزان یک میلیون و ۱۸۰ هزار تن دست یافتیم و همچنین شاهد بیشترین میزان تولید مس محتوی معدنی به میزان ۲۹۸ هزار تن از زمان راه‌اندازی شرکت تاکنون بوده‌ایم.

وی افزود: در سال گذشته علاوه بر تولید مناسب، بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان فروش با میانگین قیمتی ۶۵۰۰ دلار به ازای هر تن مس داشتیم که ۵ هزار میلیارد تومان آن سود بود.

سعدمحمدی با تاکید بر ارزش بنیادی شرکت ملی صنایع مس ایران در بین شرکت‌های کشور و سودآوری آن برای سهامداران طی سال‌های متمادی گفت: شرکت مس در ۱۲ سال گذشته بازدهی مثبت ۱۶۱۶ درصدی را نصیب سهامدارانش کرده است.

مدیرعامل شرکت مس با اشاره به اینکه هم‌اکنون ارزش بازار شرکت مس ۳۲۶ هزارمیلیارد ریال است، گفت: برای حفظ جایگاه شرکت مس و افزایش سودآوری باید استراتژی‌ شرکت مس را بر مبنای توسعه اکتشافات و بهره‌برداری از طرح‌های توسعه و افزایش تولید تعریف کنیم تا بتوانیم علاوه بر حفظ موقعیت کنونی شاهد ارتقای رتبه تولید در بین شرکت‌های برتر دنیا باشیم.

سعدمحمدی با طرح این پرسش‌ که چرا صنعت مس ایران باید به سمت توسعه و افزایش تولید پیش برود، خطاب به سهامداران گفت: بررسی جایگاه فلز مس نشان می‌دهد که ۵ عامل بر روند تقاضای این فلز موثر هستند که باید آنها را در حوزه توسعه مدنظر قرار داد و بر اساس آن تصمیم‌گیری کرد.

به گفته سعدمحمدی، نبود جایگزین مناسب برای مس، افزایش مصرف کشورها به‌ویژه چین، آمریکا و آلمان با ۵/ ۶۱درصد از کل مصرف مس دنیا، استراتژی آمریکا مبنی بر بازسازی زیرساخت‌ها و تقویت عوامل بنیادی ازجمله موارد الکتریکال، فرودگاه‌ها، صنایع هوایی و فضایی، حرکت دنیا به سمت بهره‌گیری از خودروهای برقی و کشف ذخایر جدید مس در دنیا و دستیابی به رقم ۸۳۰ میلیون تن مس محتوی ذخیره قابل‌برداشت معدنی از رقم ۷۹۰ میلیون تن در سال ۲۰۱۶؛ پنج عامل بنیادی برای تصمیم‌گیری در اجرای طرح‌های توسعه است.

وی در ادامه گفت: برای تدوین استراتژی آینده شرکت مس علاوه بر این عوامل بنیادی باید به سیاست‌گذاری‌های معدنی دنیا هم توجه کرد. برای نمونه اتحادیه اروپا در بخش صنعت و معدن استراتژی برای سرمایه‌گذاری‌های سودده طی ۱۰ سال آینده تدوین کرده است که در آن ۲۰ عنصر و ماده جهت سرمایه‌گذاری مشخص شده‌ است.

سعدمحمدی تصریح کرد: خوشبختانه در این استراتژی، مس جزو یکی از پرسودترین عناصر است؛ چراکه تا سال ۲۰۲۳، معادل ۵/ ۲ میلیون تن به تقاضای جهانی مس افزوده خواهد شد و این موضوع نشان می‌دهد که شرکت مس فرصت سرمایه‌گذاری در طرح‌‌های توسعه را نباید از دست بدهد.

مدیرعامل شرکت مس با عنوان اینکه در سال ۲۰۱۸ حدود ۹۹ درصد از شرکت‌های دنیا در حوزه مس سودده بودند، خطاب به سهامداران گفت: هیچ صنعتی مانند مس سوددهی مطمئن ندارد.

فرصت طلایی برای توسعه

وی تاکید کرد: در ۵ سال اخیر، دنیا در بخش کنسانتره سرمایه‌گذاری کرده است و ما هم یک فرصت طلایی برای این امر داریم؛ چراکه آمار ارقام جهانی مصرف مس و همچنین روند افزایشی قیمت مس تا سال ۲۰۲۳ این موضوع را تایید می‌کند.

وی با بیان اینکه متوسط قیمت جهانی مس طی ۵ سال آینده به بیش از ۷۵۰۰ دلار بر تن می‌رسد، گفت: امروزه به ازای هر تن مس حدود ۱۲ هزار و ۵۷۰ دلار سرمایه‌گذاری لازم است که این میزان در ایران به ۸ هزار دلار می‌رسد؛ بنابراین ایران یک فرصت عالی برای سرمایه‌گذاری در مس در اختیار دارد، در غیر این‌صورت از دنیا عقب می‌مانیم.

مدیرعامل شرکت مس اضافه کرد: درحال‌حاضر جمع ذخایر قطعی شرکت مس به ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تن می‌رسد که با اکتشافات جدید این میزان افزایش خواهد یافت؛ بنابراین با ذخایر کنونی تا ۵۰ سال و با اکتشافات تکمیلی تا ۱۰۰ سال ذخیره خواهیم داشت.

وی با اشاره به عملکرد خوب شرکت مس در حوزه فروش در سال جاری گفت: در سال ۹۸ با توجه به آمار تولید و فروش از همه بخش‌های برنامه جلوتر هستیم و در این بازه زمانی با وجود تحریم‌ها فروش ۵۱۰۰ میلیارد تومانی داشتیم که معادل نیمی از درآمد کل سال گذشته شرکت مس است.

تقسیم سود ١٥ تومانی «فملی»

مجمع سالانه شرکت «ملی صنایع مس ایران در حالی برگزار شد که این شرکت مبلغ ۶۹۲ ریال سود به ازای هر سهم را در سال ۹۷ تحقق بخشید که ۹۱ درصد بیش از میزان سود سال ۹۶ بود.به این ترتیب، درآمد فروش محصولات در سال گذشته ۱۵ درصد افزایش یافت و به رقم جالب‌توجه ۱۰۱ هزار میلیارد ریال رسید. بنابر این گزارش در پایان این مجمع، از حدود ۷۰ تومان سود شرکت ۱۵ تومان نقدی تقسیم شد و حدود ۴۰ تومان هم برای افزایش سرمایه‌ای که در دست اقدام است، در نظر گرفته شد.

دیدگاهتان را بنویسید