135873

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت مطرح کرد: تعالی فولاد مبارکه حاصل تجربه و تفکر مدیریت و اراده کارکنان

دکتر کرباسیان معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس هیئت عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) به همراه اعضای هیئت مدیرۀ این سازمان در نشستی با مدیران شرکت فولاد مبارکه ضمن قدردانی از عملکرد گروه فولاد مبارکــه گفت: تعالی فولاد مبارکـــه حاصـــل تجربــه و تفکـــر مدیریــــت و ارادۀ کارکنــــان ایــن شرکت است.
وی با تأکید بر اینکه فولاد مبارکه نقش اساسی در میزان و تنوع تولید محصولات فولادی کشور دارد، افزود: نوع محصولاتی که در گروه فولاد مبارکه تولید می شود باعث حمایت از صنایع پایین دست می گردد.
دکتر کرباسیان کامل بودن زنجیرۀ تولید در گروه فولاد مبارکه را یکی از ویژگیهای بارز این مجموعه دانست و در این خصوص گفت: در سیاستگذاری های کلان کشور باید به این نکتۀ اساسی و ظرفیت و توانمندی فولاد مبارکه توجه ویژه شود.
وی ضمن ارزشمند شمردن سرمایه گذاری فولاد مبارکه در منطقه سنگان خراسان افزود: شرکت فولاد مبارکه باید در ادامۀ مسیر موفق خود به بهره برداری رساندن خط تولید کنسانتره در سنگان را نیز در اولویت امور خود قرار دهد.
رئیــس هیئت عامــــل ایمیـــدرو ادامــــــه داد: سرمایه گذاری فولاد مبارکه در برخی طرحهای نیمه تمام یکی دیگر از اقدامات مؤثر مدیریت این شرکت بوده است. این در حالی است که مشاهده می کنیم شرکتها اکنون به خوبی در حال کار و سودآوری هستند.
وی تکمیل عملیات ساخت واحد فولادسازی شرکت فولاد سفیددشت را ضروری دانست و گفت: به بهره برداری رساندن هرچه زودتر این طرحها امید را در مردم استان زنده میکند.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه از مشارکت و سرمایه گذاری فولاد مبارکه در ساخت کارخانۀ الکترودهای گرافیتی به عنوان یکی دیگر از حرکتهای پایدار فولاد مبارکه یاد و تصریح کرد: کامل کردن این طرح نیز برای در حاشیۀ امنیت قرار گرفتن صنعت فولاد کشور اهمیت خاصی دارد.
او تصریح کرد: اینکه فولاد مبارکه در جمع آوری پسابهای شهری و استفاده از آنها در خطوط تولید خود سرمایه گذاری کرده است و حدود یک سوم آب موردنیاز خود را از این گونه آبها به دست میآورد، کاری ماندگار در کشور است و می تواند الگوی سایر صنایع باشد.
وی در ادامه اجرای طرحهای مربوط به توسعۀ ظرفیت های حمل ونقل را ضروری دانست و در این خصوص گفت: باید با همکاری دولت و بخش خصوصی در این زمینه به نتایج مطلوبتری دست یابیم؛ در غیر این صورت، حمل ونقل مواد اولیه و محصول به زودی به گلوگاه مبدل خواهند شد.
دکتر کرباسیان استفاده از فناوریهای روز در خطوط تولید را در کاهش قیمت تمام شده و مرغوبیت محصولات جدید مؤثر دانست و گفت: باید با تعریف پروژه های متعدد صنعت فولاد کشور را ارتقا دهیم و متناسب با درخواست و کشش بازارهای جهانی محصولات خود را با قیمت تمام شدۀ کمتر و کیفیت بالاتر تولید کنیم.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت حرکت به سمت اکتشافات عمقی را برای صنایع فولادسازی کشور مهم و لازم دانست و گفت: اگر اکتشافات عمقی صورت گیرد حداقل دوبرابر ظرفیت قطعی سنگ آهن فعلی به ظرفیتهای معادن سنگ آهن کشور اضافه خواهد شد.
این گزارش حاکی است در این جلسه دکتر سبحانی مدیرعامل گروه فولاد مبارکه نیز ضمن ارائۀ گزارشی از عملکرد و برنامه های این شرکت و با بیان اینکه ظرفیت فعلی فولاد مبارکه از ۱۰میلیون تن عبور کرده است گفت: در حال حاضر در گروه فولاد مبارکه (فولاد مبارکه، مجتمع فولاد سبا و فولاد هرمزگان) ظرفیت تولید فولاد خام ۱۰میلیون و ۳۰۰هزار تن است.
وی گفت: فولاد مبارکه همچنان بزرگترین تولیدکنندۀ ورقهای فولادی در خاورمیانه و شمال آفریقاست و سهم ۲۲درصدی در منطقۀ منا دارد. این در حالی است که گروه فولاد مبارکه با تولید ۱۲میلیون تن آهن اسفنجی بزرگترین تولیدکنندۀ آهن اسفنجی در جهان است.
دکتر سبحانی ادامه داد: فولاد مبارکه با ۷۵۰۰میلیارد تومان سرمایۀ ثبت شده بزرگترین شرکت بورسی است و ارزش واقعی داراییهای شرکت حدود ۴۰هزار میلیارد تومان است.
وی افزود: در زنجیرۀ تأمین گستردۀ فولاد مبارکه حدود ۲۸۰۰ تأمین کننده و شرکت خدماتی، ازجمله شرکتهای حقیقی و حقوقی، تأمین کنندگان و سازندگان قطعات یدکی و مصرفی و همچنین تولیدکنندگان فرآورده های نسوز هستند که با حمایت از تولید داخل و توانمند کردن همین شرکتها در داخل کشور، اکنون عمده نیاز فولاد مبارکه از داخل کشور تأمین می شود.
مدیرعامل فولاد مبارکه ادامه داد: در بخش فروش، حدود ۱۰۰۰ کارخانه جزو مشتریان مستقیم فولاد مبارکه هستند و به طور غیرمستقیم نیز حدود ۳۰۰۰ کارخانه گروه بعدی مشتریان و مصرف کنندگان محصولات فولاد مبارکه را تشکیل می دهند.
وی از شرکت فولاد هرمزگان، فولادسنگ، مجتمع صنایع معدنی سنگان خراسان، فولادسفید دشت و ورق خودرو چهارمحال و بختیاری، فولاد امیرکبیر کاشان به عنوان شرکتهایی که فولاد مبارکه سهامدار عمدۀ آنهاست یاد کرد.
وی خاطرنشان کرد: شرکت فولاد مبارکه در ارزیابی ۱۰۰ شرکت برتر در سال ۱۳۹۶ در گروه فلزات اساسی توانست عنوان نخست را کسب کند.
دکتر سبحانی با تأکید بر اینکه فولاد مبارکه از معدود مجموعه هایی است که زنجیرۀ تولید در آن کامل است، گفت: در حال حاضر در فولاد مبارکه سنگ آهن استخراجی از معادن به کارخانه منتقل می شود و در چرخۀ تولید این شرکت به انواع محصولات فولادی تبدیل میگردد. این در حالی است که با راه اندازی کارخانۀ کنسانترۀ سنگان خراسان، حلقۀ معدن نیز به این مجموعه اضافه و زنجیرۀ تولید در فولاد مبارکه به طور کامل از سنگ خام معدن تا انواع محصول کامل می شود.
وی با بیان اینکه در زنجیرۀ تولید فولاد مبارکه ظرفیت تولید ۱۲میلیون تن گندله و به همین میزان آهن اسفنجی وجود دارد افزود: خطوط تولید شمش، خطوط نورد گرم و سرد و کارخانه های تولید ورق گالوانیزه، رنگی و قلع اندود حلقه های ارزشمند دیگر این زنجیره هستند.
او با اشاره به این مطلب که در حال حاضر ۱۱هزار و ۸۰۰ نفر در شرکت فولاد مبارکه و ۱۶۵۰ نفر در مجتمع فولاد سبا ، ۲۶۰۰ نفر در فولاد هرمزگان ، حدود ۷۰۰۰ نفر در شرکتهای خدماتی و حدود ۶۰۰ نفر در گندله سازی سنگان مشغول به کار هستند افزود: درمجموع به طور مستقیم و غیرمستقیم فولاد مبارکه حدود ۳۵۰هزار فرصت شغلی ایجاد کرده است.
دکتر سبحانی با اشاره به این مطلب که تولید فولاد خام در گروه فولاد مبارکه به ویژه در سه سال اخیر روند افزایشی داشته است، ادامه داد: در سال گذشته طبق برنامه، میزان تولید در گروه فولاد مبارکه ۸ میلیون و ۶۰۰هزار تن در نظر گرفته شده بود که در پایان سال، این هدف با تولید ۸ میلیون و ۶۶۷ هزار تن فراتر از برنامه محقق شد. این در حالی است که در سال ۱۳۹۵ میزان تولید ۷میلیون و ۴۵۵هزار تن بوده است و برای سال جاری نیز تولید ۹میلیون و ۴۵۵هزار تن هدفگذاری شده است که خوشبختانه تاکنون قدری هم از برنامۀ تولید جلوتر هستیم.
وی در خصوص میزان فروش فولاد مبارکه گفت: به موازات افزایش تولید در فولاد مبارکه، میزان فروش نیز افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته است که به دلیل نیاز بازار داخل، سهم صادرات در سال گذشته به ۱۸درصد کاهش یافت و بیشتر به بازار داخل پرداخته شد.
مدیرعامل گروه فولاد مبارکه صنایع لوله و پروفیل، نوردکاران و صنایع تکمیلی، سیستم حمل ونقل ازجمله سازندگان واگن و لوکوموتیو و سایر تولیدکنندگان این بخش، خرده فروشان و شبکه های توزیع در استانها، سازندگان سازه های فلزی و انتقال سیالات و تولیدکنندگان لوازم خانگی را به عنوان عمده ترین مشتریان فولاد مبارکه معرفی کرد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اینکه فولاد مبارکه در سالهای اخیر، علاوه بر افزایش تولید، توسعۀ محصول نیز داشته است، افزود: تولید ورقهای آجدار در مجتمع فولاد سبا که هم نیاز بازار داخل را تأمین کرده و هم بخشی از آن صادر شده است و تولید فولادهای با استاندارد API که تا یک سال قبل وارداتی بودند، ازجمله دستاوردهای دیگر این مجموعه است. ضمن اینکه فولاد مبارکه با همکاری سایر شرکتهای داخلی، مبادرت به تولید ورق با عرض بالا برای صنایع نفت و گاز نموده است. علاوه بر این موارد تولید ورق مخصوص بدنۀ بیرونی خودرو موردنیاز خودروسازی های سایپا و ایران خودرو از دیگر دستاوردهای این شرکت به شمار می آید.
دکتر سبحانی خاطرنشان کرد: برنامه ریزی سند توسعۀ فولاد مبارکه به گونه‌ای است که پابه پای توسعۀ فولاد کشور و به موازات حرکت به سمت تولید ۵۵میلیون تن فولاد، این شرکت نیز همچنان سهم خود را حفظ کند؛ به گونه‌ای که در سال ۱۳۹۶ ظرفیت ۱۰میلیون و ۳۰۰هزار تن ایجاد شد. برنامۀ سال ۱۳۹۸ نیز با توسعۀ فولاد هرمزگان و نیز با اضافه شدن فولادسازی سفیددشت چهارمحال و بختیاری ظرفیت تولید ۸/۱۲ میلیون تن پیش بینی شده است. این برنامه ها در سند توسعۀ شرکت تا سال ۱۴۰۴ در قالب طرح‌های مدنظر ادامه خواهد یافت.
وی در ادامۀ سخنان خود افتتاح گندله سازی ۵ میلیون تنی سنگان، به بهره برداری رسیدن افزایش ظرفیت مجتمع فولاد سبا از ۷۰۰ هزار تن به یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن، اتصال راه آهن مجتمع فولاد سبا به شبکۀ ریلی کشور و بهره برداری از «ایستگاه ریز» در زرین شهر را از مهمترین طرحهای توسعۀ به بار نشسته در گروه فولاد مبارکه دانست.
او با اشاره به بحران آب در کشور گفت: از بدو راه اندازی فولاد مبارکه تاکنون اقدامات بسیار ارزشمندی برای صرفه جویی و استفادۀ بهینه از منابع آبی صورت گرفته است که نتیجۀ آن کاهش ۷۵درصدی مصرف ویژۀ آب در فولاد مبارکه بوده است؛ تا جایی که مصرف آب در فولاد مبارکه با سرمایه گذاری و اجرای طرحها و پروژه های متعدد ازجمله بازچرخانی آب در سیکل تولید در حال حاضر به ۳/۴مترمکعب بر تن تولید کاهش یافته است.
مدیرعامل گروه فولاد مبارکه از سرمایه گذاری فولاد مبارکه در طرح جمع آوری پسابهای شهـــــری شهرستـــانهای لنجـــــان و مبارکـــه و تصفیه و استفاده از آنها در سیکل تولید شرکت به عنوان یکی دیگر از طرحهای فولاد مبارکه برای تأمین آب موردنیاز خود یاد کرد و گفت: با اجرای این پروژه که حدود یک سوم آب موردنیاز شرکت را تأمین خواهد کرد، گام مؤثری برای جلوگیری از آلوده شدن منابع آب زیرزمینی و آبهای سطحی منطقه برداشته شد.
دکتر سبحانی در ادامه، عملکرد فولاد مبارکه در بخش توجه به مسئولیتهای اجتماعی را نیز ارزشمند دانست و با اشاره به برخی از این اقدامات گفت: فولاد مبارکه همواره به این مقوله به عنوان یکی از رویکردهای اصلی خود پرداخته است.
او تصریح کرد: به طور کلی فعالیت اصلی فولاد مبارکه به عنوان یک واحد تولیدی و بنگاه اقتصادی بر مبنای بهره وری استوار است و حاصل آن در بخش فروش و بازاریابی، آنچه موردانتظار سهامداران شرکت است، به صورت مالی و اقتصادی به بار می نشیند.
اشاره به طرحهای توسعۀ گروه فولاد مبارکه بخش بعدی سخنان دکتر سبحانی بود. وی در این زمینه گفت: پیشرفت ۵/۶۶درصدی طرح تولید کنسانترۀ سنگان، طرح فولادسازی فولاد سفیددشت با ۶۵درصد پیشرفت، نیروگاه ۲۵ مگاواتی با ۸۳درصد پیشرفت، شبکه‌های جمع آوری و تصفیۀ فاضلابهای شهرهای همجوار با ۸۵درصد پیشرفت، تکمیل عملیات احداث کارخانۀ تولید الکترودهای گرافیتی، نورد گرم شماره ۲ و همچنین توسعۀ فولاد هرمزگان از ۵/۱ به ۳ میلیون تن از مهمترین این طرح ها هستند.
دکتر سبحانی برنامۀ فروش محصول فولاد مبارکه در سال ۱۳۹۷ را عرضۀ ۵میلیون و ۸۰۰هزار تن محصول به بازار داخل اعلام کرد و گفت: این میزان عرضه ۷۶درصد کل محصول فولاد مبارکه است و در همین سال ۲۴درصد محصولات یعنی یک میلیون و ۸۰۰هزار تن نیز به بازارهای صادراتی اختصاص داده شده است که با احتساب تولید در گروه فولاد مبارکه درمجموع فروش ۹میلیون و ۶۶۰هزار تن برای فروش داخلی و صادراتی پیش بینی شده است.
مدیرعامل فولاد مبارکه شعار سال ۱۳۹۷ فولاد مبارکه را ارتقای ایمنی، ارتقای بهره وری و تمرکز بر تولید محصولات ویژه اعلام کرد و گفت: در بخشهای مختلف شرکت از ابتدای سال تاکنون به نتایج مطلوبی در این زمینه ها دست یافته ایم.
دکتر سبحانی ادامه داد: در نقشۀ استراتژیک فولاد مبارکه، توانمندسازی نیروی انسانی و فرایندهای داخلی، مسئولیتهای اجتماعی شرکت، نوآوری و فناوری، مدیریت توسعه، مدیریت مشتری و رضایتمندی آن، مدیریت بازار و همچنین تعالی عملیات و تأمین پایدار از محورهایی هستند که برای آنها برنامه ریزی می شود تا در سازمان خلق ارزش صورت گیرد و ذینفعان نیز در جریان رشد و تعالی مستمر شرکت و سودآوری پایدار آن منتفع شوند.
به گزارش خبرنگار فولاد در بخش پایانی این نشست، هریک از اعضای هیئت مدیرۀ ایمیدرو سؤالات خود را در حوزه برنامه های مختلف فولاد مبارکه برای توسعۀ منابع انسانی، صادرات فولاد مبارکه، طرحهای این شرکت درزمینۀ ارتقای ایمنی و بهداشت حرفه‌ای، برنامه‌های این شرکت برای افزایش بهره وری و استفاده از فناوریهای روز دنیا در صنعت فولاد، رویکرد این شرکت در اجرای طرحهای توسعه در حوزۀ خلیج فارس، همکاری این شرکت با دانشگاهها و سرمایه گذاری در حوزه اکتشافات جدید و سایر طرحهای ملی مطرح نمودند که از سوی دکتر بهرام سبحانی و معاونان شرکت پاسخ های کاملی ارائه شد.

دیدگاهتان را بنویسید