135870

رویترز خبرداد: اتحاد هند و اروپا برای جنگ تجاری علیه ترامپ

دنیای معدن - خبرگزاری رویترز گزارش داد، هند و اتحادیه اروپا در اقدامی تلافی جویانه فهرستی از کالاهای آمریکایی را به سازمان تجارت جهانی ارائه داده و درصدد اعمال تعرفه های گمرکی سنگین بر آن ها هستند.

اتحادیه اروپا به سازمان تجارت جهانی اعلام کرده، تعرفه ای که «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا بر فولاد وارداتی کشورهای عضو این سازمان اعمال کرده است، به حدود یک میلیارد و 500 میلیون دلار می رسد درحالی که این میزان درخصوص آلومینیوم 100 میلیون دلار است، به همین خاطر این اتحادیه، برای اعمال تعرفه ها بر واردات کالاهای آمریکایی فهرستی از آن را در اختیار این سازمان قرار داده است.
از سوی دیگر، هند در گزارشی به سازمان تجارت جهانی خاطرنشان کرده، تعرفه اعمال شده بر فولاد صادراتی به آمریکا 134 میلیون دلار و تعرفه بر آلومنیوم 31 میلیون دلار می باشد، همین امر دهلی نو را بر آن داشت، برای اعمال تعرفه بر کالاهای تولید واشنگتن، فهرستی از این تولیدات را در اختیار این سازمان قرار دهد.
در همین حال، «ژان ایو لودریان» و «برونو لومر» وزیران امورخارجه و اقتصاد فرانسه نیز اوایل اردیبهشت در بیانیه ای اعلام کردند، پاریس می خواهد، اتحادیه اروپا به طور دائم از افزایش تعرفه های گمرکی صادرات فولاد و آلومینیوم به آمریکا معاف شود.

آمریکا 17 اسفند ماه 1396 (8 مارس) تعرفه های واردات فولاد را 25 و آلومینیوم را 10 درصد اعلام و در عمل جنگ تجاری با جهان را آغاز کرد. دولت ترامپ روز پنجشنبه (2 فروردین ماه1396/ ۲۲ مارس) نیز پا را فراتر گذاشت و گفت که قصد اعمال تعرفه بر وارداتی به ارزش ۶۰ میلیارد دلار از چین و محدود کردن سرمایه گذاری این کشور در آمریکا را دارد.

اگر چه اتحادیه اروپا قبل از اقدام ترامپ به افزایش تعرفه های فولاد، آلومینیوم و خودرو، تهدید کرده بود که فهرست بلند بالایی از محصولات آمریکایی را مشمول تعرفه های گمرکی می کند، ولی در نهایت به انفعال روی آورد اما چین روز دوشنبه (13 فروردین ماه1397) در واکنش به افزایش تعرفه فولاد و آلومینیوم از سوی ترامپ، تعرفه های جدید تا 25 درصدی خود را در مجموع بر 128 کالای آمریکایی اعمال کرد.

بر خلاف اقدام قاطع چین، اروپا که در برابر جنگ تجاری ترامپ به انفعال و یا به اصطلاح خویشتنداری روی آورده بود، باعث شد که ترامپ 11 اردیبهشت 97 زمان اجرای طرح مالیات های گمرکی بر واردات فولاد و آلومینیوم از اتحادیه اروپا را یک ماه به تعویق بیاندازد اما در نهایت اروپا نیز راه چین را پیموده و تصمیم به مقابله با آمریکا گرفت.
اقدامات تلافی جویانه اتحادیه اروپا پس از آن صورت گرفت که مذاکراتش با واشنگتن در خصوص اعمال تعرفه های گمرکی بر فولاد و آلومینیوم راه به جایی نبرده است.

دیدگاهتان را بنویسید