120808

امیر قلعه‌نویی: یکسری در صداوسیما برای خودشان دکان باز کرده‌اند/ به فکر نان خود هستند، نه تیم ملی و کی روش/ با این روش باشگاه‌ها نابود می‌شوند

بازی های خوب تراکتورسازی در این فصل سبب شده هواداران این تیم پس از مدت ها خودشان را شانس اول قهرمانی لیگ برتر بدانند و برخلاف فصل قبل نگرانی به دل شان راه ندهند. حضور امیر قلعه نویی در راس کادر فنی این تیم شاید از عمده ترین دلایل اطمینانی است که به دل هواداران این تیم راه پیدا کرده است.
خبرنگار بانک ورزش در همین خصوص سراغ امیر قلعه نویی رفت تا نظر سرمربی تراکتورسازی را در خصوص اتفاقات روز فوتبال و تیم تراکتورسازی جویا شود. ماحصل این گفتگو را در زیر می خوانید؛
از بازی با صبا و صدرنشینی شروع کنیم.
قبل از هر چیز رحلت پیامبر اکرم (ص) را به مردم ایران تسلیت می گویم. در خصوص بازی با صبا هم باید بگویم یکی از سخت ترین بازی هایی بود که داشتیم. تیم صبا 3 - 4 - 3 بازی می کرد و کلیه فضاها و روزنه ها را روی تیم ما بسته بود. ما توانستیم با گردش خوب توپ و مالکیت بیشتری که داشتیم موقعیت هایی ایجاد کنیم که در نیمه اول یکی از این موقعیت ها با سوپرواکنش حامد لک و دیگری با بی دقتی ایرانپوریان از دست رفت. نیمه دوم تغییر تاکتیک دادیم و با استفاده از عرض زمین توانستیم فشار را بیشتر کنیم و به دو گل برسیم.
اواخر بازی نزدیک بود کار برایتان سخت شود.
یک اشتباه بچگانه باعث شد گل بخوریم. دیشب هم برای بچه ها این صحنه را آنالیز کردیم تا دیگر چنین اشتباهاتی پیش نیاید. بعد از اینکه گل خوردیم خیلی تحت فشار قرار گرفتیم و شانس آوردیم که گل مساوی را دریافت نکردیم. الان هم دیگر از فکر این بازی بیرون آمدیم و به فکر بازی با پدیده هستیم.
پدیده آمار بسیار خوبی مقابل تبریزی ها دارد و به نوعی گربه سیاه تراکتورسازی است.
تیم پدیده از همه نظر خوب است. هم تیم خوبی دارند، هم مدیریت شان عالی است و هم رضا مهاجری یکی از بهترین مربیانی است که در کشورمان وجود دارد. تیم مهاجری فوتبال روز را بازی می کند و قطعا یک بازی سخت مقابل این تیم خواهیم داشت.
محمد ایرانپوریان هم در این بازی گلزنی کرد تا در جدول گلزنان جزو بهترین ها باشد.
من واقع تعجب می کنم. واقعیت قضیه این است که ایرانپوریان در حال حاضر بهترین دفاع راست ایران و آسیاست. هم در جریان بازی و هم از روی نقطه پنالتی گل می زند و یکی از تاثیرگذارترین بازیکنان لیگ برتر ماست. در این چند ساله همیشه در یک سطح بوده و کلاس بالا فوتبال بازی می کند.حال اینکه چرا امثال او و مهدی کیانی دیده نمی شوند مشخص نیست. من در کار کسی دخالت نمی کنم و هر کسی مسوولیت دارد باید در مورد مسوولیتش نظر دهد اما واقعیت این است که ایرانپوریان در پست خود بهترین است و نمی شود از این حقیقت گذشت. دیگر بازیکنان ما هم خوب هستند و نمی دانم چرا دیده نمی شوند.
مصدومیت محسن بنگر چطور است؟
باید صبر کنیم و ببینیم پزشک محسن چه می گوید تا در نیم فصل در خصوص او تصمیم گیری کنیم. زمان برگشت او که مشخص شود در موردش حرف خواهیم زد.
سروش رفیعی هم یکی از بازیکنانی است که این روزها تیتر یک تمام رسانه هاست.
سروش رفیعی بازیکن آگاهی است و به نظرم خودش بهترین تصمیم را می گیرد. ما هیچ فشاری به او نمی آوریم. هرچند اولویت ما حفظ سروش رفیعی است اما تصمیم را به عهده خودش گذاشته ایم و مطمئن هستیم بهترین تصمیم را خواهد گرفت.
در روزهای ابتدایی فقط شما و برانکو از تعطیلی های لیگ انتقاد می کردید اما حالا همه شاکی هستند و اتفاقا تیم های شما و برانکو در صدر جدول جا گرفته اند.
من نه برای منافع خودم صحبت کردم و نه برای منافع تیمم. من از اصول فوتبال گفتم و اینکه نباید بی دلیل لیگ تعطیل باشد. مثالم هم این است که اگر شما دندان درد داشته باشید و هی مسکن بخورید شاید دردتان را در لحظه آرام کند اما راه حل درستی نیست. شما باید نزد دکتر بروید، اگر تشخیص داد عصب کشی کنید و جراحی و باقی ماجرا. اینکه هی قرص بخورید که نمی شود درمان. فوتبال ما هم همین است. هی لیگ را تعطیل می کنیم که چه به بشود؟ اگر تعطیلی یک ماهه خوب بود که فیفا نمی گفت 72 ساعت قبل از بازی ها بازیکنان در اختیار تیم ها باشند، می گفتند یک هفته یا یک ماه قبل از بازی ها بازیکنان بروند تمرین تیم ملی.
می گویند اولویت اصلی با تیم ملی است.
نظر ما این است که تیم ملی هم در ظاهر سود می برد. حالا به جام جهانی صعود می کنیم. باید دو سال دیگر لیگ تعطیل شود؟ بعد هم چون به جام جهانی صعود کرده ایم به این نتیجه می رسند که پس تعطیلی لیگ خوب بوده که جواب داده و این نهادینه می شود. مگر دوره قبل که به باشگاه ها اطمینان کردیم جواب نگرفتیم؟ مگر این نبود که هم استقلال به جمع هشت تیم برتر آسیایی رفت و هم با بازیکنان استقلال، تیم ملی توانست کره را شکست دهد و به جام جهانی برود؟ هیچ وقت از اعتماد به باشگاه ها ضرر نکرده اند پس باید هوای این باشگاه ها را داشت.
پس شما با برنامه تیم ملی مشکل دارید.
قدیم ترها می گفتند قلعه نویی افکارش کهنه است. وقتی 15 سال پیش گفتم برنامه سه ساله دارم تا استقلال را قهرمان کنم می گفتند چون نمی تواند قهرمان شود می خواهد سه سال سرمربی بماند اما وقتی نتیجه گرفتم دیگر کسی چیزی نمی گفت و حالا آمده اند و حرف از برنامه 10 ساله و 15 ساله می زنند. چطور برنامه سه ساله من که نتیجه هم داد بد بود حالا چطور همه سراغ برنامه بلند مدت رفته اند؟ همان موقع می گفتم باید کار اصولی انجام دهیم. گفتم زیرساخت ها را درست کنیم و استادیوم بسازیم تا بتوانیم سال های بعد نتیجه بگیریم اما می گفتند به فکر خودش است. استاد عزت الله انتظامی صحبت قشنگی کرده اند. ایشان می گویند: «بخل و حسادت شغل دوم مردم ما شده است.» این را آدم کوچکی مثل قلعه‌نویی نمی‌گوید، آدم بزرگی مثل استاد انتظامی می‌گوید.
پس هنوز هم به برنامه لیگ اعتراض دارید.
بله ولی نه برای منافع خودم. من برای منافع باشگاه ها اعتراض دارم و می دانم با این روش، باشگاه ها نابود می شوند. یک سری هم که حمایت می کنند باور کنید به فکر فوتبال نیستند و فقط فکر کاسبی خودشان هستند. ببینید یک سری افراد چطور در صداوسیما برای خودشان دکان باز کرده اند و از این برنامه حمایت می کنند. اگر واقعا به این برنامه اعتقاد داشتند اشکالی نداشت اما واقعیت این است که اصلا چیزی از فوتبال سر در نمی اورند و فقط چون نان شان در این راه است، از آن حمایت می کنند. امام علی (ع) گفته است حق را بگو حتی اگر همه علیه ات بشوند.
شما هم که مخالفان زیادی به خاطر این رفتارتان دارید.
من درون و ظاهرم یکی است و به این افتخار می کنم. به اینکه بچه نازی آباد هستم افتخار می کنم. حرف حق را هم همیشه می زنم و هیچ وقت هم فکر این را نمی کنم که با گفتن حقیقت یک سری دشمنم می شوند. آن عده ای هم که دشمن من شده اند و به اصطلاح از کی روش حمایت می کنند باور کنید اصلا به فکر کی روش و تیم ملی نیستند. کی روش مربی بزرگی است و حداقل این است که فوتبالی است اما این افراد تنها به خاطر منافع شان از او حمایت می کنند.
برخی طی روزهای اخیر حسابی از وزیر جدید تعریف و تمجید کرده اند و می گویند برخلاف گودرزی کارش را بلد است.
خواهش می کنم چنین حرف هایی نزنید. مگر وزیر چند وقت است آمده که بخواهیم بگوییم با گودرزی فرق دارد، خوب است یا بد است. از آدمی که مسوولیت دارد ایراد بگیرید نه از کسی که دیگر کاره ای نیست. مطمئن باشید سلطانی فر هم برود همین حرف هایی که پشت سر گودرزی می زنند، پشت او هم می گویند، همان طور که پشت سر قبلی ها همین را گفته اند. روزهای اولی که گودرزی آمده بود از او تعریف می کردند و از قبلی ها بد می گفتند. بگذارید چند وقت بگذرد بعد بگوییم این وزیر خوب است یا بد. من سلطانی فر را می شناسم. او کارهای بزرگی در میراث فرهنگی انجام داده است اما نه در 20 روز. امیدوارم در دور بعد هم او وزیر بماند تا بعد از چهار سال در خصوص او نظر بدهیم.
به عنوان سوال پایانی در خصوص مدعیان لیگ بگویید.
به نظرم فعلا زود است که در خصوص مدعیان لیگ صحبت کنیم. شما ببینید صبای قم کجای جدول است و چه بازی های خوبی انجام می دهد. قطعا جایگاه این تیم آنجای جدول نیست. یا همین ذوب آهن و پیکان که هفته های ابتدایی جزو تیم های پایین جدول بودند حالا بالانشین شده اند. چند هفته دیگر که بگذرد راحت تر می توان در خصوص مدعیان قهرمانی صحبت کرد. البته الان هم 4-5 تیم خودشان را نشان داده اند اما باز هم زود است که بگوییم این ها جزو مدعیان قهرمانی خواهند بود. هم در خصوص تیم های بالای جدول و هم در خصوص تیم هایی که برای سقوط نکردن خواهند جنگید چند هفته دیگر می توان صحبت کرد.

دیدگاهتان را بنویسید