دنياي معدن : چالش هاي صادرات سيمان/ از كاهش صادرات تا افزايش هزينه حمل و نقل صادراتي
سه شنبه، 30 مهر 1398 - 10:22 کد خبر:140481
دنياي معدن -برخي سياست هاي حمايتي دولت منجر به ركود صادرات و از دست دادن بازار هاي هدف محصولاتي، چون سيمان شده و اين صنعت را محكوم به كاهش توليد كرده است. فعالان اين صنعت سيمان معتقدند با توجه به تقاضاي محدود بازار داخل، بسياري از شركت هايي كه نزديك به مبادي صادراتي بودند، رو به توسعه فعاليت در حوزه صادرات آورده اند.


به گزارش دنياي معدن، روند افزايشي صادرات سيمان و كلينكر در سال ۹۷، اين تصور را ايجاد كرد كه ادامه روند افزايشي صادرات باتوجه به با بالاتر رفتن نرخ ارز و جذاب شدن فروش هاي صادراتي در مقايسه با قيمت هاي داخلي، منجي صنعت سيمان در سال ۹۸ خواهد بود.

اين پيش بيني براي صنعت سيمان با وجود ركود در حوزه ساخت وساز و به دنبال آن كاهش مصرف داخلي و همچنين كاهش صادرات به دليل تعدد قوانين و به ويژه قانون ارز صادراتي و از دست دادن بازار هاي صادراتي محقق نشد.

اين در حالي است كه با ركود در بخش صنعت مسكن، صنعت سيمان هم در ركود به سر برد و با وجود افزايش نرخ مسكن، اما شاهد تحريكي در بخش ساخت وساز نبوديم. از سوي ديگر اگرچه مواد اوليه شركت هاي سيماني چندان به ارز مربوط نمي شود، اما هزينه هاي ديگر اين صنعت از جمله در زمينه تعميرات، دستمزد هاي كارگري، حمل ونقل، خدمات و هزينه هاي توليد افزايش چشمگيري داشته است.

كاهش صادرات سيمان

عبدالرضا شيخان، دبير انجمن كارفرمايان صنعت سيمان درباره ميزان توليد و صادرات سيمان و تحولات اين صنعت در سال جاري به خبرنگار اقتصاد۲۴ گفت: با ۳۰ ميليون و ۵۷۰ هزار تن مجموع توليد در صنعت سيمان در ۶ ماه اول سال ۹۸، كلينكر به ميزان ۳ ميليون و ۷۸۵ هزار تن و سيمان به ميزان ۲ ميليون و ۸۵۸ هزار تن صادر شد.

دبير انجمن كارفرمايان صنعت سيمان گفت: با توجه به ظرفيت سالانه بالاي ۸۵ ميليون تن توليد سيمان در كشور، تنها ۶ ميليون و ۶۴۳ ميليون تن سيمان و كلينكر در ۶ ماه نخست سال ۹۸ صادر شده است.

اين فعال در صنعت سيمان ادامه داد: در صادرات كلينكر نسبت به زمان مشابه سال قبل، شاهد افزايش ۳ درصدي هستيم، اما در خصوص سيمان در مقايسه با زمان يادشده، ۱۷ درصد كاهش صادرات را تجربه كرديم.

وي گفت: امروز با تمام مشكلات، كشور هاي امارات، بنگلادش، پاكستان، چين، سريلانكا، عمان، عراق، كويت و هند بازار هاي هدف صادرات كلينكر ايران هستند.

شيخان تصريح كرد: سيمان نيز به كشور هاي ازبكستان، افغانستان، پاكستان، تركمنستان، روسيه، سومالي، قزاقستان و كويت صادرات مي شود.

دبير انجمن كارفرمايان صنعت سيمان افزود: عراق به عنوان بزرگترين بازار صادراتي سيمان ايران، امروز به دليل توليد كارخانه هاي سيمان در اين كشور ديگر خريد از ايران ندارد و اين نيز يكي ديگر از عوامل كاهش صادرات سيمان بوده است.
قوانين يا موانع صنعت سيمان

دبير انجمن صنفي كارفرمايان صنعت سيمان در ادامه با اشاره به تاثيرگذاري قوانين مربوط به حوزه سيمان بر اين صنعت عنوان كرد: اگر به آمار صادرات ۶ ماه اول سال ۹۷ نگاهي داشته باشيم، مي بينيم كه صادرات در وضعيت خوبي قرار داشت، اما اين روند از نيمه اول سال ۹۸ روند كاهشي به خود گرفت چرا كه تا پيش از آن مشكلي در مقررات ارزي، تحريم و افزايش هزينه هاي حمل نداشتيم.

شيخان ادامه داد: هرچند سالهاست كه با مشكلات صادرات درگير هستيم، اما از زمان تحريم و به دليل نبود هماهنگي در بخش هاي مختلف صادراتي به نظر مي رسد موضوع صادرات وارد مشكل گسترده تري شده است از اين رو رغبت به صادرات در اين صنعت كمرنگ شده است.
صادرات بهترين منجي صنعت سيمان

وي افزود: در شرايط فعلي بايد اين موضوع را پذيرفت كه در زمينه سيمان ظرفيت سازي انجام شده است، اما در داخل با ركود ساخت وساز و مصرف روبه رو هستيم و صادرات مي تواند راهكار خوبي در اين زمينه باشد.

دبير انجمن كارفرمايان صنعت سيمان با تاكيد بر اينكه مقررات ارزي يكي از موانع كاهش توليد سيمان بوده است، گفت: افزايش هزينه حمل و نقل و كرايه بار كشتي و ريسك پذيري بيشتر بيمه ها از جمله عوامل تاثيرگذار بر روند صادرات اين محصول بوده است.
افزايش هزينه حمل و نقل صادراتي سيمان

«حمل و نقل يكي از اصلي ترين مشكلات در صنعت سيمان است». به گفته شيخان، مدتي است كه كرايه حمل و نقل داخلي و دريايي افزايش يافته و منجر به بروز مشكلاتي شده است؛ اين امر رقابت بين كشور هاي صادركننده سيمان را نيز از بين برده است.

به اعتقاد شيخان، سيمان، چون يك كالاي تجاري نيست و يك كالاي حجيم و كم ارزش بشمار مي آيد، دولت در راستاي حفظ بازار صادرات و افزايش توليد اين محصول با پرداخت سوبسيد براي حمل و نقل سيمان مي تواند تا حدود زيادي از مشكلات اين صنعت كم كند.
چالش هاي صادرات سيمان

دبير انجمن كارفرمايان صنعت سيمان در پايان درباره چالش هاي صادرات سيمان گفت: سياست هاي ارزي، افزايش ۴۵ درصدي هزينه حمل و نقل و تحريم ها، صادرات در حوزه سيمان را بي ارزش و فضا را براي رقابت منفي توليدات اين صنعت در داخل كشور فراهم كرده است.