دنياي معدن : خودروسازان ۳۰ هزار ميليارد تومان پول خواستند/ادعاي زيان ۵۵۰۰ ميليارد توماني
دوشنبه، 12 آذر 1397 - 07:22 کد خبر:137645

حسن قره ئي نماينده خودروسازان در برنامه تيتر امشب گفت: ظرفيت توليد در ايران دو ميليون دستگاه است. ايران جز كشورهايي است كه خودرو نسبت به كشورهايي مثل هند، برزيل، مالزي، اندونزي و تركيه تعرفه بالايي ندارد.

او افزود: هيچ جاي دنيا شوراي رقابت قيمت گذاري نمي كند و در همه جاي دنيا قيمت گذاري چندجانبه است واينكه بگوييم خودرو در ديگر كشورها ارزان است اشتباه است. خودروسازي به دليل اشتغال زايي زياد و رونق بخشيدن به صنعت هاي ديگر كشورها سعي مي كنند از صنعت خودروي داخلي خود حمايت كنند.

او گفت: بازار ژاپن از نظر شاخص هاي رقابتي با ايران اختلاف جدي ندارد و بازار رقابتي است و بازار ايران نيز در مقايسه با بازار ژاپن رقابتي محسوب مي شود.

قره ئي افزود: افزايش قيمت خودرو به دليل افزايش قيمت ارز بوده است. ممنوعيت واردات براي ثبت سفارش هاي جديد است. توليد خودرو در كشور بر اساس ارز 8 هزار و هشتصد تومان انجام مي شود و خودروساز به فكر بازيابي قيمت است نه افزايش قيمت.

نماينده خودروسازان افزود: خودروهاي خارجي نسبت به خودروهاي داخلي از نظر كيفيت از كيفيت بالاتري برخوردار است اما خودروهاي داخلي نيز متناسب قيمت كيفيت خود را دارد.

او درباره فرمول قيمت گذري خودرو افزود: محاسبه ها براي قيمت ها انجام شده است و اگر قرار باشد بر اساس قيمت تمام شده باشد حتما محاسبات انجام خواهد شد. فرايند محاسبه قيمت انجام ميشود و به اطلاع مردم خواهد رسيد.

قره ئي گفت: خوروسازان 5 هزار و 500 ميليارد تومان زيان ديده اند بنابراين با اين زيان ميزان توليد خودرو كاهش مي يابد. سازمان حمايت در تعيين قيمت تلاش كرده جاهايي كه قيمت بيشتر از حد مورد نظر باشد را قبول نكند.

او افزود: صنايع زيادي وابسته به صنعت خودرو هستند و نزديك 60 درصد قيمت تمام شده خودرو قطعات است كه شامل مواد پليمري، فولاد، فوم، پارچه و غيره است كه با توجه به افزايش 80 تا 200 درصدي بخشي قيمت ها بايد بر اساس قيمت تمام شده باشد .

او افزود: سال گذشته كه خودروي پرايد 20 ميليون تومان بود ده ميليون وام بدون بهره مي داد بنابراين اينكه خودروساز قطعه بدهد ولي توليد نداشته باشد اشتباه است.

نماينده خودروسازان گفت: سازمان حمايت تمام اطلاعات را از خودروسازان گرفته است و اطلاعات موجود است.

چرا مردم بايد تاوان هزينه هاي سربار خودروسازان را بدهند؟سخنگوي كميسيون اصل 90 مجلس: دلالان، خودِ خودروسازان هستند/قطعه‎سازي در مرز توقفتوضيحات جديد وزير صنعت درباره قيمت خودروها

رضا رضايي نماينده قطعه سازان نيز درباره سازكار تنظيم قيمت ها گفت: در شرايط فعلي كه بيش از صد كارخانه قطعه سازي تعطيل شده و تعداد 200 هزار نفر از قطعه سازان بيكار شده اند ما در شرايط ايده آل نيستيم و عرضه و تقاضا شرايط عادي ندارد.

او افزود: مسئله اصلي ما افزايش قيمت نيست بلكه موضوع به روز رساني قيمت خودرو مطرح است. قطعه سازان كشور از تحريم گذشته آسيب پذيرتر شدند و بخشي از تامين نقدينگي خودروسازان به گردن قطعه سازان افتاد، شرايط تحريم جديد نيز به مشكلات ما اضافه كرد كه 70 درصد مواد اوليه را 4800 درصد افزايش داد.

او افزود: پيشنهاد ما اين است كه هرچه سريعتر عواملي كه باعث گراني قطعه سازي كشور شده را پيدا كنيم. در شرايطي كه ارز سه برابر شد مواد اوليه پليمر بيش از اندازه افزايش قيمت داشته است و اين موجب شده كه قطعه ساز حتي يك سوم قيمت را نتواند از خودروسازان دريافت كند.

رضايي با بيان اينكه قطعه سازي سرمايه ملي كشور است، گفت: جامعه قطعه سازي بيمار است. بدهي خودروسازان به قطعه سازان افزايش يافته و قيمت تمام شده قطعه بيش از 80 درصد افزايش يافته است.

او افزود: با توجه به كاهش ارزش پول كشور، اگر سي هزار ميليارد تومان به بدنه صنعت خودرو سازي تزريق نشود اين صنعت به واقع درحال از بين رفتن است.