دنياي معدن : ظرفيت معادن غيرفعال مشوقي براي جذب سرمايه گذار خط آهن چابهار-سرخس
یکشنبه، 31 تیر 1397 - 07:43 کد خبر:136422
دنياي معدن - از روش هاي تضميني براي جذب سرمايه گذار خط آهن چابهار-سرخس، واگذاري بخشي از معادن غيرفعال شرق به سرمايه گذار است ، در كنار فعال شدن ظرفيت معادن شرق ، صاحب خط نيز مي تواند از عوايد حاصل از استخراج مواد معدني بهره مند شود.


به گزارش دنياي معدن، آمارهاي جهاني نشان مي دهد كه ايران در بين 15 كشور نخست جهان و اولين كشور خاورميانه ازنظر داشتن ذخاير معدني است.

ميزان ذخاير معدني ايران در حدود 43 ميليارد تن با ارزشي بالغ بر 700 ميليارد دلار تخمين زده مي شود كه اين امر سبب شده است تا رتبه پانزدهم منابع معدني غني دنيا را به خود اختصاص دهيم.

بخش معدن به جز ظرفيت هاي درآمدي و رشد اقتصادي از نظر اشتغال هم مي تواند نقش بسيار مهم و حياتي در اقتصاد كشور بازي كند.

رشد حوزه معدن و صنايع جانبي آن و داشتن چرخه توليد در اين زمينه مي تواند در بسياري از مناطق محروم، نرخ بيكاري را به صورت محسوسي كاهش دهد.

هر واحد كوچك معدني حداقل براي 50 نفر شغل ايجاد مي كند، در واحدهاي متوسط معدني دست كم به 150 نفر نيروي انساني براي كار نياز است، اين آمار نشان مي دهد كه توسعه معادن در سطوح مختلف مي تواند به چه ميزان به افزايش فرصت هاي شغلي در كشور كمك كند.

اين ظرفيت بزرگ در بخش معدن تا اين لحظه به دليل زيرساخت هاي اقتصاد كه براساس درآمدهاي نفتي تعيين شده، مغفول مانده است.

استان خراسان جنوبي به عنوان يكي از ظرفيت هاي ممتاز معدني كشور شناخته مي­ شود، به طوري كه در بين 5 استان برتر از لحاظ ذخاير معدني قرار گرفته است؛ بيش از 2 هزار و 200 معدن در اين استان شناسايي شده كه از اين بين 497 معدن در حال بهره برداري است.

طبق آمار سازمان صنعت، معدن و تجارت مجموع ظرفيت معادن در حال بهره ­برداري استان خراسان جنوبي بيش از 2 ميليارد و 200 ميليون تن است كه درحال حاضر سالانه تنها 12 ميليون تن مواد معدني از آن استخراج مي ­شود ؛جالب توجه آنكه ميزان اشتغال زايي فعلي اين معادن بيش از 10 هزار نفر بوده است.

باوجود اين ظرفيت ويژه در استان خراسان جنوبي، اين استان همچنان در بين استان هاي محروم كشور به حساب مي­ آيد و نرخ بيكاري در اين استان در سال 96 معادل 11.5 درصد بوده است.

يكي از مهمترين دلايل در عدم بهره­ مندي از اين ظرفيت نبود زيرساخت مناسب حمل و نقلي است، زيرا اولين مرحله پس از استخراج مواد معدني، انتقال آن به مراكز فرآوري و سپس عرضه به بازار هاي مصرف است.

حجيم و سنگين بودن اين مواد سبب شده تا بهترين شيوه براي حمل آن استفاده از راه آهن باشد ، زيرساختي كه فقدان آن در شرق كشور بيش از مناطق ديگر احساس مي شود.

راه آهن چابهار ـ سرخس يكي از اولويت هاي زيرساختي شبكه ريلي است كه تكميل آن علاوه بر كسب منافع ملي حاصل از درآمدهاي ترانزيتي، اقتصاد شرق كشور را دچار تحول خواهد كرد.

محور ريلي چابهار ـ سرخس از 2 قطعه اصلي تشكيل شده است، قطعه اول آن از چابهار تا زاهدان، امكان اتصال چابهار به شبكه ريلي و قطعه دوم آن، امكان اتصال زاهدان به بيرجند و نهايتاً اتصال به سرخس را فراهم مي كند.

عمليات عمراني قطعه اول با طول 580 كيلومتر، از سال 89 وارد فاز اجرايي شده و هم اكنون پس از گذشت 8 سال از شروع پروژه داراي پيشرفت حدود 35 درصدي است، اين درحالي است كه قطعه دوم كه از سال 93 در رديف بودجه عمراني كشور قرار گرفته است، بعد از گذشت 4 سال تقريبا هيچ پيشرفت فيزيكي نداشته است.

ادامه شيوه تزريق قطره چكاني بودجه به اين پروژه ملي دليلي بر فرصت سوزي جهت فعال سازي ظرفيت هاي اقتصادي شرق كشور بويژه استان خراسان جنوبي است، بنابراين وزارت راه و شهرسازي بايد در زمينه استفاده از ساير روش هاي تأمين منابع مالي براي اين پروژه به خصوص با مشاركت بخش غيردولتي اقدام نمايد.

يكي از روش هاي مؤثر در حل تأمين مالي اين قبيل پروژه ها استفاده از ظرفيت بخش غيردولتي در قالب مشاركت عمومي و ­ خصوصي (PPP) است؛ با استفاده از اين روش مي توان بسياري از پروژه هاي نيمه تمام عمراني را كه حجم بالاي سرمايه گذاري نياز دارند، تأمين مالي كرد.

يكي از روش هاي تضمين براي جذب سرمايه گذار جهت ساخت اين محور راهبردي، واگذاري بخشي از معادن غيرفعال شرق كشور به سرمايه گذار است بدين صورت علاوه بر فعال شدن ظرفيت معدني شرق كشور، صاحب خط نيز مي تواند علاوه بر اخذ حق دسترسي از عبور كالاي ترانزيتي و داخلي، از عوايد حاصل از استخراج مواد معدني نيز بهره مند شود و اين چنين ريسك سرمايه گذاري در اين پروژه را به حداقل برساند.

انتهاي پيام/ب