دنياي معدن : بازاريابي معدني را تخصصي كنيم
چهارشنبه، 13 دی 1396 - 11:26 کد خبر:134078
دنياي معدن - «ايماي» فرد ژاپني بود كه در سال ۱۹۸۶ ميلادي براي نخستين بار تئوري كايزن را مطرح كرد.


كايزن به معناي تغييرات رو به‌جلو و رو به بهبود است. در اين فلسفه آمده، لازم نيست كه تغييرات هيجاني و ناگهاني باشد بلكه اگر پيوسته و دائمي هم باشد جواب مي‌دهد. يكي از مسائل عمده‌اي كه در بازاريابي بين‌المللي درحال‌حاضر مطرح است تخصصي شدن فعاليت‌هاست و فلسفه كايزن در شرايط حال حاضر اينگونه مطرح مي‌شود كه كار بايد به‌دست افراد متخصص سپرده شود و يكي از كارهايي كه اكنون مي‌توان انجام داد، برون‌سپاري است. علاوه بر اين بايد در بازاريابي به يك روش بسنده نكرد و به دنبال نوآوري بود. چيني‌ها و ژاپني‌ها از فلسفه كايزن استفاده كرده و آن را بومي‌سازي كرده‌اند تا براي توسعه تمام بخش‌هاي صنعت، معدن و اقتصاد خود از آن استفاده كنند. استيو جابز معتقد است افراد متخصص و ماهر استخدام نمي‌شوند تا دستور بگيرند چه‌كاري انجام دهند بلكه آنها استخدام مي‌شوند تا بگويند چه بايد كرد. اگر مي‌خواهيم در امسال ميلادي در بازاريابي بين‌المللي عملكرد موفقي داشته باشيم نبايد تمام تخم‌مرغ‌هاي‌مان را در يك سبد قرار دهيم و در واقع نبايد تنها بر يك زمينه تمركز كنيم. نبايد اطلاعات و تحليل‌هاي سايرين را ناديده بگيريم بلكه بايد از پيام‌هاي خود تبليغي كمتر استفاده كنيم چراكه اين پيام‌ها باعث زده شدن مخاطب مي‌شود و در نهايت اينكه نگوييم از كسي كمك نمي‌گيريم. حال تمام اين موارد را مي‌توان درباره بازاريابي براي ۲ بخش معدن و صنايع معدني و بازاريابي كه بايد انجام شود، مورد بررسي قرار داد زيرا يكي از چالش‌هايي كه امروزه ما با آن روبه‌رو هستيم نداشتن بازاريابي قوي و مديريت آن در بازارهاي جهاني است. البته در كنار قوي‌كردن مديريت بازاريابي در ايران، حمايت مناسب، حمايت همه جانبه دولت از بخش خصوصي براي رسيدن به اهداف تعريف شده در بخش معدن و صنايع معدني از صادرات مواد معدني (با رعايت اولويت در تامين نياز داخلي) با اعمال جايزه صادراتي به‌صورت تخفيف در حقوق دولتي و ماليات و ورود سرمايه‌هاي جديد به حوزه معدن از راه وام‌هاي كم بهره با بازپرداخت طولاني‌تر از وام‌هاي بخش‌هاي صنعت، كشاورزي و خدمات، لازم است. همچنين حمايت از تشكيل كنسرسيوم‌هاي فروش زير نظر بخش خصوصي يكي از اقداماتي است كه مي‌تواند از سوي دولت مورد توجه قرارگيرد زيرا اين كنسرسيوم‌ها بايد اختيار دريافت كميسيون به عنوان كارمزد فروش و همچنين دادن كميسيون به نمايندگان خريداران خارجي بر اساس عرف بين‌المللي را داشته باشند. استفاده از راهنمايي و مشورت افراد خبره، متخصص و صاحب نظر بخش خصوصي (نه فقط داخلي تشكل‌ها و اتاق‌هاي بازرگاني)، برون‌سپاري فروش و صادرات، به نيروهاي متخصص خارج از سازمان يا بنگاه، تشكيل كارگروه «مثلث صادرات» با ائتلاف ۳ وزارت صنعت، معدن و تجارت، اقتصاد و وزارت امور خارجه، به واقعيت پيوستن وعده تك نرخي شدن ارز، انجام عمده تبادلات تجاري از راه اعتبار اسنادي LC و ثبات قوانين تجاري دست كم براي مدت ۴ سال در دوره حيات دولت دوازدهم را مي‌توان از ديگر موارد پيشنهادي به دولت مطرح كرد. در اين ميان، نقش رايزن‌هاي وزارتخانه‌هاي صنعت، معدن و تجارت و امور خارجه در ارتباط مستقيم با بنگاه‌هاي بخش خصوصي براي توسعه صادرات، بسيار مهم است.
كيوان جعفري طهراني -  تحليلگر بازارهاي بين‌المللي سنگ آهن